Fényszóró polírozás
Lámpa polírozás

"Minden amit tudni szertnél az autólámpa polírozásról..."

Szilágyi Tamás Mű-Hege Kft. frissítve:

7 perc olvasás elég, hogy megtudj mindent a fényszóró polírozásról, ezt te is érteni fogod!

Ezen a weboldalon lámpa polírozásról, szakszerűen fényszóró polírozásról vagy általánosabban autó lámpa polírozásról lesz szó. Mi ezzel foglalkozunk és jó helyen jársz.

Ha nagyon hivatalosak akarunk lenni, akkor az így hangzik:

„A lámpa polírozás egy olyan folyamat, amely során a járművek lámpáinak felületét finom csiszolóanyagokkal polírozzák, hogy eltávolítsák a kopást, a karcolásokat és az elszíneződést.”

Bizonyára azért vagy itt, mert a fényszóró esztétikai megjelenése már Téged is zavar, sőt lehet, hogy egyenesen kellemetlen a kinézete, nem látsz már jól este vezetés közben, vagy egy hatalmas karcolást lett a bokor mellé parkolás során.


Most olyan információkról olvashatsz, amiket tényleg keresel a lámpa polírozás témában:

"Leírom Neked, hogy hogyan tudom rendbe rakni a fényszóródat és mit tudok belőle kihozni."

Lehet megfordult a fejedben a fényszóró csere, mert már annyira rosszul néz ki a lámpád. Mivel ez a megoldás tényleg drága (gyári OEM) és az utángyártott fényszórókat alapból elveted, akkor a fényszóró polírozás egy tényleg jó megoldás.

Ez nem spórolás, hanem hatékonyság, ezen egy véleményen vagyunk.

Mi a probléma a fényszóróval és miért érdemes a lámpát megpolíroznom?

„Azért telefonálok, mert a fényszóróm...”

Sokat beszélgetek az ügyfelekkel és két kategóriára szoktam leegyszerűsíteni a fényszóró polírozás kérdését:

autólámpa polírozás: esztétika és a funkció

Az esztétikai kérdés érthetően a megjelenést jelenti. Ha régóta nálad van az autód vagy Te is újkora óta használod, akkor hitelesen tudod elmesélni, hogy az évek alatt hogyan sárgult be, homályosodott el, és hogyan keletkeztek rajta apró vagy nagyobb karcok.

Gyakran ezeket úgy szoktam említeni a beszélgetések során, hogy ez a autó fényszóró természetes amortizációja (a polikarbonát felületi eróziója).

Ha most vetted az autód, akkor előre szaladok és igen megtudom csinálni a lámpád, hogy az ne sárga, hanem újra fényes és fehér legyen.

A lámpa polírozó eljárást gyakran autóvásárlás után, autó eladás elött vagy műszaki vizsga elött szokott igazán aktuális lenni.

1. Azért szeretném a fényszóró polírozást, mert foltos, sárga, karcos és ez nekem nem tetszik (Esztétika)

„Nem, nem Te tetted tönkre a fényszóród és nem miattad lett sárga és homályos a fényszóró búrája”

Igaz vannak autóápolási feladatok (autómosás, téli jégkaparás,... etc), amikkel fel lehet gyorsítani azt a folyamatot (fényszóró természetes amortizációja), ami ide vezet. Tegyük félre a minőség megítélésnek kérdését, mert az igen szubjektív.

Az, hogy Téged mi zavar és mi nem, az nem pénz kérdése, hanem egyedi preferencia, amin keresztül eldöntöd, hogy hogyan néz ki az autód. Ez nem probléma, csak egy döntés, ami alapján gondolkodunk.

Volt a műhelyünkben olyan 20 éves Toyota, aminek a piaci ára 500 ezer forint és volt olyan Mercedes, ami 5 éves és 17 millió.

A két autó között az volt a különbség, hogy a Toyota Yaris tulaja megcsináltatta a lámpáit, míg a Mercedes tulaját nem érdekelte, hogy a búra foltos és homályos.

Mivel szakember vagyok és a saját autóimat is mindig megcsinálom, a barátokét és a családét is, egyszerűen szeretem azt, ha valamit rendbe lehet tenni.

Az ügyfeleim 90% ebbe a kategóriába esik és igen Őket is zavarja, hogy a fényszóró sárga, foltos, matt vagy karcos.

2. Azért szeretném megpolíroztatni a fényszórót, mert egyszerűen rosszul látok vele sötétben (Funkció, azaz mit ír elő a KRESZ és a rendőrség)

Hogy miért az itt olvasható (forrás): kreszvaltozas.hu weboldalon bővebben olvashatunk, hogy miért fontos, hogy ne legyen foltos és homályos a fényszórónk

A maradék 10%, ami másik kategória és a funkció kérdése. Nem kell szakembernek lenni, hogy ezt a kérdést körbejárjuk. A fényszóró alapfeladata a világítás.

A Közúti Kódex (KRESZ) szerint nemcsak nekünk kell látni, hanem minket is hasznos, ha mások látnak.

"Sötétben vagy szürkületben közúti távolsági fényszórót kell használni".

Amikor a naplemente után beköszönt az éjszaka, vagy amikor az időjárási viszonyok miatt a látástávolság jelentősen csökken, akkor kötelező a közúti fényszóró használata. Ez segít a vezetőnek jobban látni az utat és időben felismerni a veszélyeket.

"Az autópályán és autóúton mindig kötelező a fényszóró használata".

Az autópályán és autóúton mindig, nappal és éjszaka egyaránt kötelező a közúti a fényszóró használata és nem elég a nappali menetfény.

Hogy miért nem elég a nappali menetfény az itt olvasható: police.hu miért kötelező a fényszóró használata

Az ilyen típusú utakon a nagy sebesség és az állandóan változó körülmények miatt fontos, hogy a járművek láthatóak legyenek egymás számára. Sokaknak régen volt a KRESZ vizsga, már nekem is, de a lényeg a száraz szövegből kiolvasható.

"A fényszórónak világítani kell és mindegy, hogy halogén, Xenon, LED, Leser LED. A fényszóró felületének romlása hatással van a fény terjedésére, így rosszabb lesz a látási és láthatósági tulajdonság."

Tökéletes megoldás a fényszóró polírozó eljárás, ha

  • nem tetszik ahogy kinéz a fényszóró
  • nem látnak vele este (hajnal vagy télen)
  • nem akarják, hogy megbukjon a forgalmi vizsgán az autó

Ha még óvatosba is érintettük a szakmai témát, akkor egy rövid kitérésre érdemes megállni, ami akár egy TOTALCAR cikk is lehetne.

Műszaki vizsga gyakor buktatóiról itt a TOTALCAR oldalon lehet bővebben olvasni: PAPP TIBOR és VÁLYI ISTVÁN cikke
"A vizsga olcsóbb, de megbukni rosszabb"

„Nos az autó megbukott a műszaki vizsgán a fényszóró rossz álapota miatt, mondta a Vizsgabiztos”

A fényszórók mattulása az autók műszaki vizsgájának már gyakori buktatója. A hosszabb használat során a fényszórókban megjelenő repedések és karcolások ronthatják a fénykibocsátást, ami veszélyt jelenthet az éjszakai és a városon kívüli vezetés során.

Készült egy igen komoly tanulmány a témában. Ez a tanulmány bemutatja, hogy a fényszórók minősége és a helyes beállítás milyen mértékben befolyásolja a látás és a vezetés biztonságát.

Michael J. Flannagan, Anuj K. Pradhan, "Effects of Headlamp Beam Characteristics and Aim on Roadway Lighting Performance", University of Michigan Transportation Research Institute, 2016.

Ezeket én is tapasztalom, amikor a fényszóró polírozásnak neki kezdek. Mivel a munkát ülve fejmagasságban végzem, gyakran még azt sem látom, hogy van-e égő a lámpába, annyira rossz már a lámpa felülete.

(Fotó infó: minden fotó a weboldalon óriási mínőségű, így nyugodtan nagyíts rá)

a mazda fényszórója teljesen sárga, foltos és homályos, amivel biztos nem megy át a műszakivizsgán
"mazda fényszóró polírozás elött nem látszik a lámpa foncsora: sárgulás, homály és lakk repedéseket rontják a lámpa fényerejét"
lámpa polír után így néz ki a fényszóró. A fényszórót csiszoltam, több lépésben majd políroztam a rupes polírozó géppel. Így az autó lámpa polírozás után eltűntek a sárga foltok, homályok és szép fényes, mint az új fényszóró
"miután készen voltam a lámpa polírral, szépen látható a lámpa belső része és a homály, folt és karcok eltűntek"

Ez nem csak minket zavar, hanem bizony a műszaki vizsgabázison dolgozó szakembereket is.

„És az autó tényleg megbukott a műszaki vizsgán a fényszóró miatt”

Jöhet ilyenkor az alkudozás és kérlelés, de sajnos sok esetben ez már a vizsga eredménye, amin változtatni nem lehet. Az, hogy megbukott az autó, annyit jelent, hogy nem lett meghosszabbítva a műszakija. Ha nem lett a végsőkig húzva a dolog, akkor még simán belefér egy időpontkérés a probléma javítására. Ha viszont lejárt, akkor hivatalosan útvonal engedélyt lehet kérni a szervizbe.

Persze vannak olyan állomások, ahol igazán segítőkész szakemberek dolgoznak és kicsit kibújnak a szakmai szigor alól. Mielőtt beállna a vizsgáztatásra az autóval apró célzást tesz a lámpa minőségére és kedvesen megkérdi, hogy biztos szeretne most vizsgáztatni?

Ha értjük a célzást, akkor érdemes odébbállni és rendbe rakni a lámpát.

A fényszóró polírozás buktatói és a műszaki vizsga szabályai

És amire szakmailag és jogosan hivatkoznak a buktatás során:

A magyarországi műszaki vizsgán a fényszóró állapotára vonatkozó szabályozásokat a Közúti Járművek Közlekedésbiztonsági Követelményeiről szóló rendelet határozza meg. Az alábbiakban összefoglalom a fényszórókra vonatkozó legfontosabb előírásokat:

  1. Fényszórók műszaki állapota:
    • A műszaki vizsga során a fényszóróknak megfelelő műszaki állapotban kell lenniük.
    • A fényszóróknak kellően világítóknak, élesnek és beállítottaknak kell lenniük.
    • Nem lehetnek eldeformálódottak, töröttek, repedtek vagy rosszul rögzítettek.
  1. Fényszórók típusa és működése:
    • A járműveknek meg kell felelniük a gyártó által előírt fényszóró típusoknak.
    • A távolsági fényszóró és a tompított fényszóró jól elkülöníthetően és külön-külön működőképesen kell működniük.
    • A ködlámpa, a ködfényszóró és egyéb speciális fényszórók is megfelelően kell működjenek.
  1. Fényszórók beállítása:
    • A fényszóróknak megfelelően kell beállítva lenniük a megfelelő láthatóság érdekében.
    • A fényszórók beállítását általában a műszaki vizsga során ellenőrzik, és szükség esetén korrigálni kell őket.

1.12. Fényszóró ellenőrző készülék, fényerősség mérésre alkalmas kivitelben, amely lehetővé teszi a fényszóróknak a gépjárművek fényszóró-beállításaira vonatkozó rendelkezések a gépjárművek és pótkocsijuk világító és fényjelző berendezéseinek felszerelésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló 1976. július 27-i 76/756/EGK tanácsi irányelv szerinti beállítását oly módon, hogy nappali fényben (a közvetlen napsugárzást nem számítva) a világos-sötét határ könnyen felismerhető legyen.

KöHÉM rendelet a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról
"5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet"


Fontos megjegyezni, hogy a műszaki vizsgával kapcsolatos részletes előírásokat rendszeresen frissítik, és a konkrét szabályok és követelmények változhatnak. Az aktuális szabályokról mindig érdemes tájékozódni a Műszaki Vizsgaállomásoknál vagy más hivatalos forrásokon.

Bővebben itt olvasható: Miért bukhat meg a fényszóró miatt az autó a műszakivizsgán (Magyar Vizsgálóállomások és Vizsgabiztosok Szakmai Testülete)

Ezekre hivatkozva bizony jó pár ügyfelünk járt pórul. Igazából önhibán kívül. Hogy miért? Azt fontos leszögezni, hogy autó tulajdonosként azért nem kell tudni megítélni a műszaki állapotát a fényszórónak.

Hogy kell-e polírozni vagy sem azt egy szakembertől is meg lehet kérdezni. Persze nehéz éles határokat húzni, de egy megismételt vizsga ára elegendő a fényszóró polírozásra.

Ha nem tudod eldönteni, hogy kelle-e polírozni az autód fényszóróját, akkor nyugodtan küldhetsz e-mailt és válaszként megírjuk, hogy a mi tapasztalataink alapján még átmegy-e a műszaki vizsgán.

Most már tudod, hogy mi a probléma, akkor lássuk a megoldást.

Lámpa polír, amit Én így csinálok, elvárások, trükkök és technika

Teljesen normális, ha nem ismered a fényszóró polírozást, mivel még sohasem volt rá szükséged. Ez nem baj, hiszen 10 ügyfélből 9 így kezdi, hogy:

„Hadd kérdezzem meg, hogy hogyan is néz ki ez a lámpa polírozás?”

A fényszóró polírozás alapjai megegyeznek az autó polírozással. A különbség abban rejlik, hogy gyakran egy sokkal durvább kiindulással kell kezdeni.

Ha nagyon hivatalosak akarunk lenni, akkor az így hangzik:
„A lámpa polírozás egy olyan folyamat, amely során a járművek lámpáinak felületét finom csiszolóanyagokkal polírozzák, hogy eltávolítsák a kopást, a karcolásokat és az elszíneződést.”

A lámpák általában műanyagból vagy üvegből készülnek, és az időjárás, a napfény és más tényezők hatására fokozatosan elhalványulnak és elhomályosodnak.

Polírozni a műanyagot és az üveget is lehet, de az üveg polírozás egy speciális terület, amivel mi nem foglalkozunk. Viszont az üveg polírozás lényegében ennyit jelent.

Üveg polírozása

A karcolás eltávolítása az üveg felületéről a szilárd anyag sérülését igényli, amihez - a karcolás mélységétől függően - nagy keménységű szilícium-karbid bevonatú csiszolóhálóra van szükség. A kitűnő eredményhez a csiszolt területnek a karcolás mélypontjáig kell elérnie, továbbá, hogy elkerüljük a lencsésedést - szintén a karcolás mélységétől függően - egy szélesebb területet kell megcsiszolni (ami komoly gyakorlást igényel).

Ezt követően több lépésben, finomabb és finomabb szemcsés csiszolóanyagokat használva kell tökéletesíteni a felületet, végül pedig egy polírozó filccel és üveg-polír anyaggal lehet visszaállítani az üveg eredeti átlátszóságát.
Az üveg karcokról egy igen érdekes cikk olvasható itt: Totalcar - SIPOS ZOLTÁN
"Filléres Neppertrükk – Karcos szélvédő és az acélgyapjú cikk"


Mitől függ a fényszóró polírozás ideje, nehézsége és ára?

Ezek a leggyakoribb kérdések, amikre válaszolnom kell. Spoiler következik: Én a munka során a márkát, típust, km-ert, évjáratot és a lámpa minőséget (OEM vagy aftermarket) szoktam említeni, mert szerintem ezek a legfontosabb tényezők.

A fenti folyamat lépései, a munka ideje és az általam alkalmazott technikák attól függenek, hogy milyen autóról van szó, mennyi kilométer van benne, milyen az állapota, illetve gyári vagy utángyártott a fényszóró.

Gondolom, most azt kérded, hogy ezek mit is jelentenek a munka során?

1. Autó márkája és típusa így befolyásólja a autó lámpa polírozás idejét és tényleg így van:

A gyártók különböző anyagokat és eljárásokat alkalmaznak az autógyártásban, ez nyilvánvalóan köztudott tény. A fényszóró polírozásra nézve viszont ezt azt jelenti, hogy a fényszórón lévő lakkréteg mennyire időtálló és ellenálló. Lényegében ezért lehet látni annyira különböző álapotú fényszórókat és nincsen egységes öregedési folyamat a fényszórókon.

Mitől lesz sárga a fényszóró? (spoiler: elöregedő lakk réteg)

Ultraibolya (UV) védő lakkok az autóiparban: anyagtudományi perspektívák. A fényszóró felületén színtelen lakkokat kell használni. Bevonatuk ellenálló, selymesen vagy csillogóan fényes, kellemes tapintásúvá. A színtelen lakkok általában alkid-, akril-, vagy poliuretán gyanta bázisúak. A nitrólakkok inkább ipari használatra valók, mert gyors száradásuk miatt nehézkes a felhordásuk és az elpárolgó gőzei ellen intenzív elszívással kell védekezni.

A lakk száradás után összetételüktől függően matt-, selyem- és fényes bevonatot képeznek az alkatrészeken. A fényes és sima felületek mindenhol jól érvényesülnek, és a tisztításuk is könnyebb.

Az sem mindegy, hogy a lakkréteg bevonata az idők folyamán mennyire öregszik, azaz mennyire sárgul-e. Az alkid gyanta alapú olajlakkok eleve sárgás tónusúak és idővel fokozatosan elszíneződik a bevonatuk, és a fényük is megtörik.

Az akril és a poliuretán alapú lakkoknál ez alig vehető észre, bár ezek is "érnek". Külső igénybevételhez csak UV- és időjárásálló és rugalmas filmet adó lakkok alkalmazhatók.

Az elöregedett fényszórók polírozásánál lemarással, vagy csak csiszolással lehet a régi lakkréteget eltávolítani. A kétkomponensű lakkoknak ez utóbbi a jellegzetességük.

Ezek a típusú lakkok háromszor olyan tartósak, kemények mint a többi bevonó anyag, és a mechanikai hatásokkal szemben is igen ellenállók. Ezeket szélsőséges körülményeknek kitett felületek bevonásánál célszerű használni, mint az autó fényszóró védőbevonataként. Speciálisan modifikált lakkokat célszerű használni hozzájuk.

Szakmai és technológiai kérdésekben a PPG EU SDS Reach - Hungary oldalán lehett tájékozódni a fényszóróknál használt lakkokról
"PPG Gyorslakk MSDS 2020/878 (EU) Rendelettel módosított 1907/2006/EK Biztonsági adatlapja"


Egyszerűen fogalmazva a polírozás során mennyire kell küzdenem azért, hogy az évek alatt tönkrement felületet simára hozzam, hogy fényes és szép fehér legyen. A lakkot pont arra terveszték, hogy ellenálljon annak a külsőbehatásoknak, mint például a polírozásnak.

A munka sosem könnyű, hiszen pont arra tervezték a lámpát, hogy ellenálljon a külső hatásoknak, így nekem is.

Lényegében 3 óra lámpa polírral kell helyrehoznom azt, amit a fényszóró évek óta (10-15 év) kapott az időjárástól
. Ezért szoktam azt mondani, hogy 3-4 óra a lámpa polírozás, mert addig csinálom a lámpa polírozását, míg ki nem tudom hozni belőle a legjobbat.

Sokszor mosolygok, amikor olvasom, hogy azt hirdetik hogy 1 óra alatt késze van egy fényszóró polírozás. Heti rendszerességel jönnek hozám, hogy már 2x polírozták és mindig visszasárgul.

"Nos ez pont a gyors polírozásnak az eredménye".

Lényegében felfényesítik a lámpa felületét durva pasztával magas fordulaton, amitől fényesebb lesz, de ez az eljárás nem távólítja el a sérüét lakk réteg azon részét, amitől a sárga foltok és homályok eltűnnek.

A műhely saját tulajdon és nem alkalmazott vagyok, így csak a végeredményre koncentrálok és nem arra hogy a legtöbb fényszóró polírozást csináljam meg egy nap alatt.

2. Sok a kilométer és idős az autó

A megtett kilométer nemcsak az autók műszaki állapotát határozzák meg, hatással vannak az autó egészére. Mondok egy egyszerű a példát, ami igen jól szemléltet.

Gondoljunk csak a cipőnkre. A sok séta, a sok igénybevétel, esőben, melegben és a különböző terepeken mind igénybe veszik a cipőnk tartósságát. A cipőnknek általában két része megy tönkre, a sarka és igen a cipőorra, ugyanez igaz a fényszórókra is, sőt a cipőnk orra az autónk fényszórója.

Vicces képzavar, de jól szemléltető hasonlat. A fényszóró kapja egész évben a hideget, meleget, bogarakat, kavicsokat, vegyszeres mosást és persze a belső és külső hőt.

Egy sok kilométert futott autó (150-250 ezer km) fényszórója már sokat látott. A fényszóró felülete sok kavicsot, hőt és vegyszert kaphatott (és UV-t), ami mind roncsolja a búra felületét.

Én ezt úgy szoktam ellenőrizni, hogy leguggolok és szépen ráhajolok a fényszóróra. Nekem jó a szemem, így elég 20 centi távolság is, persze előtte alaposan lemosom a lámpát.

Próbáld ki Te is!

Látni fogod a sok kilométer hatását a fényszóró felületi lakkján, a sok karcot, a repedéseket, a kavics felverődéseket és a szokásos sárgás fátyolréteget, amit a hő okoz.

(Fotó infó: minden fotó a weboldalon óriási mínőségű, így nyugodtan nagyíts rá)

A fényszórón látható karcolásokat egy kutya csinálta. Egy nyestet kergetett a kutya, ami bemászott a kocsiba. A kutya teljesen szétkarmolta a fényszórót.
"A fényszórón látható karcolásokat egy kutya csinálta. Egy nyestet kergetett a kutya, ami bemászott a kocsiba. A kutya teljesen szétkarmolta a fényszórót. "
Fényszórón keletkezett karcolásból repedés lett, majd a repedésből törés. Itt más nem segít, a lámpát cserélni kell. A lámpa polírozása sem javít ilyen sérüléseket.
"Fényszórón keletkezett karcolásból repedés lett, majd a repedésből törés. Itt más nem segít, a lámpát cserélni kell. A lámpa polírozása sem javít ilyen sérüléseket."
A fényszórón látható apró karcolásokat szépen ki tudom polírozni. Ebben az esetben mindig először meg kell csiszolnom nedvesen a fényszórót, mielőtt elkezdeném a polírozást.
"fényszórón látható apró karcolásokat szépen ki tudom polírozni. Ebben az esetben mindig először meg kell csiszolnom nedvesen a fényszórót, mielőtt elkezdeném a polírozást."
Ez a klasszikus esete a lámpa polírozásának. Az UV hatására teljesen tönkremegy a lámpa felülete, amit be kell csiszolnom, majd szépen több lépcsőben végig políroznom. Ez tipikus példája annak, hogy miért bukik meg az autó a műszaki vizsgán.
"Ez a klasszikus esete a lámpa polírozásának. Az UV hatására teljesen tönkremegy a lámpa felülete, amit be kell csiszolnom, majd szépen több lépcsőben végig políroznom. Ez tipikus példája annak, hogy miért bukik meg az autó a műszaki vizsgán."

A több kilométer több igénybevételt eredményez és a végeredmény a fenti képen látható.

Minél idősebb az autó, annál többet érte (üzemóra) a külső és belső környezeti hatás.

Ezeket is szépen meglehet javítani, csak több időt kell ráfordítani és más anyagokat és technikákat kell alkalmaznom a polírozás során.

3. Mi a helyzet a gyári fényszórók és az utángyártott lámpákkal?

Szerintem a gyári lámpák minősége és tartóssága messze magasabb az utángyártott fényszórókhoz képest, hiába újak. A gyári fényszóró esetében ellenállóbb és lassabb az elváltozás mértéke.

Amikor a lámpa polírozásokat csinálom, mindig ezt tapasztalom, hogy a gyári fényszórórból sokkal szebb végeredményt tudok kihozni (polírozás utánn fehérebb és fényesebb a búra).

Az utángyártott lámpák esetében gyorsabban és csúnyábban megy végbe ez a változás. Sokszor látom, hogy a fényszóró maximum 5 éves lehet a búrája mégis felér egy gyári 15 éves lámpával.

Tudom, hogy ezért kerül jó esetben harmadáron például egy TYC lámpa ennyibe, de ezen azért mindig elcsodálkozom. Rendszerint nemcsak a fényszóró felülete, hanem már a búra anyaga (PC műanyag és nem plexi) is erodálódik.

Miből készül a fényszóró búrája és mi a különbség a polikarbonát és a plexi között?


A polikarbonát és a plexi (vagyis az akril), a műanyagok két népszerű típusa, melyek gyakran kerülnek felhasználásra optikai alkalmazásokban, mint például az autó fényszórók. Mindkettő tiszta, könnyen megmunkálható és rendkívül szilárd, viszont lényeges különbségek is akadnak közöttük.

A polikarbonát erősségét tekintve 17x ellenállóbb, mint a plexi, ami ideálissá teszi a fényszórók számára, mivel ezeknek gyakran ki kell állniuk különböző ütéseket és környezeti hatásokat. A polikarbonát emellett hőállóságában is felülmúlja a plexit, ezért a fényszórók magas hőtermelése esetén előnyösebb választás.

Az akril vagy plexi, természetesen karcállóbb, mint a polikarbonát, így hosszabb ideig őrzi meg eredeti megjelenését. Nagyon jó fényáteresztő képességgel rendelkezik és általában olcsóbb is, mint a polikarbonát. Azonban az akril kevésbé ellenálló az ütésekkel és a hőmérsékleti hatásokkal szemben is .

Valio-Plastics Kft oldalán bővebben lehet olvasni a fényszóróknál felhasznált műanyagok tulajdonságairól
"Mi a különbség a Akril és a Polikarbonát között"


Tipikus jelensége a búran látható pár milliméteres vagy centi hosszúságú függőleges csillogó mikró repedések, ezek a búra anyagában keletkeznek és a csiszolás és lámpa polírozás ezekere nincsen hatással, mert ez a policarbonát anyagszerkezetében van.
(kép búra repedés)

Én úgy tapasztaltam az évek során, hogy a gyári fényszórókat sokkal később kell polírozni és a végeredmény is sokkal szebbek, mint az utángyártott lámpák esetében.

Igazán egyszerűen leírva szerintem ezek határozzák meg leginkább a fényszóró polírozó folyamatot, azaz az időt, munkát és az alkalmazott technikát (és alapanyagot).

Akkor nézzük, hogy hogyan polírozom a lápákat, azaz munkafolyamat, technikák és alapanyagok.

Autó lámpa polírozás lépései, ahogy én szoktam

Előkészítem a fényszórót a polírozáshoz: A fényszórók felületét vegyszerrel megtisztítom. Vegyi szennyeződéseket, bogarakat, gyantákat alaposan eltávolítom, hogy lássam milyen igazából a felület.

Taktikai tisztítás a lámpa polír előtt: szóval jöhet a "dekontamináció", azaz lakkfelület előkészítés a polírozáshoz


A folyamat következő lépcsőfoka a "dekontamináció", melynek során kiemelt figyelmet fordítunk a fényezett felületek nehéz szennyeződéseinek, úgymint kátrány, szállórozsda és gyanta maradványok eltávolítására.

A leghatékonyabb módszer e cél elérésére az autókozmetikai gyurma és speciális oldószerek használata, melyek kiválóan alkalmasak a makacs szennyeződések megszüntetésére.


  • Alapos mosás több fázisban
  • Kátrány oldás
  • Szállórozsda eltávolítás
  • Gyurmázás

Ha érdekel, hogy milyen speciális ipari tisztítószerek vannak az autólámpa polírozáshoz, akkor nézz körbe ezen az oldalon autobirodalom.hu, ahol minden profi cuccról lehet tájékozódni a dekontamináció témában
"lámpa polír előkészület, így kell neki vágni profin a dekontaminációhoz, azaz profi cuccok a polírhoz: kátrány eltávólítás (Elite Detailer Tar & Glue vagy az UltraCoat Tar & Glue ), szállórozsda eltávolító (FX Protect Iron Remover, Shiny Garage D-tox, vagy az Elite Detailer De-Iron Red), gyurmázás és nem a Play-Doh (Elite Detailer Clay Perfect Soft)"


Erre a műveletre részben mindig szükség van, hiszen mindig alaposan fel kell mérnem a fényszóró álapotát a polír elött. Rendszerint azt tapasztalom, hogy ha már sérült a lakk, vagy komoly karcolás van rajta, akkor elég az általános vegyszeres tisztítás és nincs szükség a kátrány eltávólításhoz vagy szállórozsda eltávolító szerekhez és gyurmákhoz, mert a csiszoló papírral ezeket úgy is eltávólítom a csiszolás során.

Az autó fényszóró buráját becsiszolom, ha úgy látom, hogy az szükséges: A fényszórók felületét finom vizes csiszolóanyagokkal p1000, p1500, p2000, p3000 papírokkal tudom csiszolni vizes (SP, water proof jelölés, finom csiszolólapok hordozóanyagukra jellemző a vízállóság), azaz előkészíteni, hogy lejöjjenek a karcolások és a kopások.

A finomsági fokozatot a szemcseszám határozza meg, amely 1 mm2-re esik. Tehát a szemcseméretet, vagyis a finomsági fokozatot ez a szám adja meg.

A lámpa polírozás előkészülete során a lámpa felülete egyre simábbá válik, aminél mindig az a kitűzött cél, hogy tükörsima felületet érjek el. Minden munkámnak ez az alapja.

Milyen csiszolópapír kell a fényszóró polírozáshoz és miért: hordozóréteg, kötőanyaga, csiszolószemcsék (cirkon-korund, szintetikus korund és szilíciumkarbid)


Amikor a lámpát polírozom, mindig a megfelelő csiszolóanyag kiválasztása attól függ, hogy mely fázisában vagyok a csiszolásnak. A csiszolóanyagok választásánál szerintem három fő tényezőt kell figyelembe venni, ami garantálja a tökéletes fényszóró polírozást..

Milyen a lámpa polírozáshoz használt csiszoló papír hordozórétege (anyag), amelyre a szemcséket felviszik. A hordozóréteg lehet papír, cink-kloridos papír, gyapjú vagy szintetikus szövet stb. Mivel nagy igénybevételnek és mechanikai hatásoknak van kitéve a csiszolópapír a polírozás során, ezért nagy ellenálló képességgel kell rendelkeznie.

Az a saját véleményem, hogy a kötőanyag is fontos csiszolásnál. Ami lehet bőrenyv, gyanta vagy ragasztó. Ez a kötőanyag rögzíti a csiszolószemcséket a hordozóanyagra, és biztosítja a csiszolószemcsék tapadását. Minőségi kötőanyag esetén növekszik a csiszolóanyag teljesítőképessége, mivel szilárdan és rugalmasan tartja a hordozóanyagot, így fényszóró polírozás során nem lesz lakkégés vagy búrahólyagosodás.

A csiszolószemcsék alapanyaga meghatározza a fényszóró végső minőségét, azaz a fényességét. Ezek lehetnek cirkon-korund, szintetikus korund és szilíciumkarbid. A lámpa polírozásához mindig a szilíciumkarbid típusú csiszolópapírt használom.

Ha érdekel, hogy konkrétan milyen csiszolópapírokat használok a lámpa polírhoz, akkor nézd meg a Würth Magyarország weboldalán a webshopot (árak itt nincsenek csak technikai leírások)
"SP P2000 vízálló szilícium-karbid csiszolópapír közeli szórásos szintetikus műgyanta ragasztással a fényszóró polírozáshoz"




A lámpa polírozása: A polírozó pasztát használva a lámpák felületét simára és fényesre polírozom. Ezt mindig több fázisban csinálom lépésről-lépésre. Mindig több keménységű, azaz finomságú korongot (polír pad) használok a hozzátartozó polírpasztával, ez a közismert többlépcsős fényszóró polírozás.

Persze ezek a bevált és megszokott eljárások, amik mellett már vannak egyéb "fényszóró felújító készletek (pl: Turtle wax fényszóró felújító készlet)", amik nem a fényszóró polírozó kategória, de lehet velük javítani a lámpa búra fényességét.

Akkor nézzük a részleteket és lássuk, hogy mi mit jelenet.

Fényszóró polírozás lépésről-lépésre: autó lámpa polírozó munka folyamata, ahogy Én csinálom

  1. lépés: a fényszóró polírozást mindig beszélgetéssel kezdek (állapotfelmérés)
  2. lépés: fényszóró polírozó előkészület dekontamináció (tisztítás)
  3. lépés: lámpa polírozás elött a fényszórót becsiszolom (szilíciumkarbid, water proof)
  4. lépés: a lámpa polír előtt alapos polikarbontá ellenőrzés (nézek és fülelek)
  5. lépés: összeállítom a saját lámpa polírozó készletemet (vágópadok, polír padok)
  6. lépés: jöhet a lényeg, az autólámpa polírozás (EVOXA HDP12, Rupes Bigfoot MARK III LHR15)
  7. lépés: autó fényszóró polírozás zárása a kerámia bevonat felvitele

1. Beszélgetés állapotfelmérés: „mi a kiindulás és mit szeretnél” elérni a fényszóró polírozással

Elsőként mindig úgy kezdem a munkát, hogy az ügyféllel, azaz veled átnézzem a fényszóródat. Megnézem az állapotát, milyen a lámpa felülete, milyen maga a búra állapota és milyen a fényszóró belseje.

Amiket tapasztalok a fényszóró polírozása elött (ezek a leggyakoribb állapotok):

  • Sárga a fényszóró búrája
  • Homályos a lámpa
  • Apró repedések vannak a fényszóró búrájának felületén
  • Sok apró karcolás van a fényszóró búrának lakk rétegén
  • Mély sérülések és karcok vannak a fényszórón
  • Felemás a fényszóró (egyik fehér, másik sárga)
  • Kavicsfelverődés nyomai vannak a fényszóró búráján (mint a gépháztetőn)


Ezekre megoldást mind megoldást ad a fényszóró polírozás.

Lényegében csak az előkészületben vannak eltérések. Az előkészületben azt kell eldöntenem, hogy a kézi és gépi csiszolás milyen arányban alkalmazzam és honnan induljon a szemcseszám. De ne szaladjunk elöre. A beszélgetés során mindig elmondom, hogy a fényszóró épp milyen állapotban van és honnan hova tudok vele eljutni. Sokan meglepődtök, hogy ez tényleg mennyire időigényes és aprólékos munka és nem olyan, mint a YouTube videókon. Mikor mindent elmondtam mindig írok egy munkalapot, amin rögzítjük a megbeszélteket. Mindig én veszem fel a munkát és én is adom át.

2. Előkészület: tisztítás, anyagok tesztelése, maszkolás és előkészítése

Elsőként mindig egy alapos tisztítással kezdem. Az évek és a külső hatások nyomot hagynak a fényszóróródon. A fényezéshez szükséges speciális vegyszerrel letisztítom a felület. Nem ez nem autó sampon és nem is Clean üveg tisztító.

  • kosz
  • bogár
  • gyanta
  • vegyianyagok (fényezési ködök)
Erre nem alkalmasak a házi tisztítók, Obi hígító (szét marja a lakkot) és nem szabad súrolni szivaccsal sem, erre van kifejezett ipari tisztitó.

Mikor a felület szemmelláthatóan tiszta, akkor a megbeszéltektől függően kezdődem a vizes csiszolást. Például el kell-e tűntetnem, horzsolást, karcolást.

Ha kellően tiszta a búra, akkor kimaszkolom a lámpát (kiragasztom), hogy a fényezett alkatrészek ne legyenek porosak vagy vegyszeresek. Ennyi év munka után karcokat nem ejtek a fényezésen.

3. Lámpa búrát becsiszolom:

A lámpa búrát sokszor be kell csiszolnom. A lámpa felülete nem homogén, apró sérülések vannak rajta, amitől a fényesség megtörik és kialakulnak a mattulások, foltok és fátyolok.

A munka során ezekből a csiszoló papírokból szoktam választani:
- 360 szemcseszámú csiszoló (ritkán szükséges)
- 640 szemcseszámú csiszoló (előfordul)
- 800 szemcseszámú csiszoló (általában szükséges)
- 1000 szemcseszámú csiszoló (gyakori használat)
- 1500 szemcseszámú csiszoló (mindennapos)
- 2000 szemcseszámú csiszoló (mindig kell)
- 3000 szemcseszámú csiszoló (új autóknál szükséges)

Minél csúnyább a lámpa, annál durvább szemcsétől szoktam indulni. Rendszerint úgy tapasztalom, hogy a munka ideje általában hasonló.



Ha a durvábbról indulok, akkor értelemszerűen több lépcsőben kell a csiszolást végeznem. Ha finommal indulok, akkor pedig azzal kell több időt eltölteni az eredményes hatás miatt.
(több csiszoló papíról kép)

Ezért végzek próba csiszolást. Ez megmondja, hogy milyen állapotban van a lakk. Ha könnyen reagál a finomszemcsés csiszolásra, akkor nincs szükség a durvább csiszolópapírt használnom.
(kép kéne a csiszolásról)

A csiszolással a felület „szintbehozását” végzem, ami a nagyobb sérülések lakk repedések, kavicsok és karcok eltűntetését szolgálja, ez időigényes. Amikor csiszolók gyakran ez viszi el az idő nagy részét.

Ezt a csiszolást több lépcsőben végzem el, hogy minden sérülést meg tudjak szűntetni a fényszóró felületén. Ezeket nem lehet „csak polírozással” eltűntetni. Hiába néz ki jól a YouTube-on élőben ez nem így van.




Ha a lakkréteg már nagyon „megfáradt”, akkor ez a slift lé sárga színű lesz. Ez így néz ki.
Ha a lakkréteg már nagyon „megfáradt”, akkor ez a slift lé sárga színű lesz. Ezt addig kell csiszolnom, míg ki nem fehéredik.
 A csiszolást amikor végzem egy úgynevezett slift lé képződik. Ez egy tejszerű folyadék, ekkor már jó a fényszóró mínősége a polírozáshoz.
A csiszolást amikor végzem egy úgynevezett slift lé képződik. Ez egy tejszerű folyadék, ekkor már jó a fényszóró mínősége a polírozáshoz.

Az én bevált gyakorlatom a fényszóró becsiszolásra: hogy addig kell az általam választott csiszoló papírral csiszolnom, míg a sárga slift lé fehér nem lesz, majd a fehér slift lé teljesen átlátszóvá nem válik.

Ez a gyakorlati módszer tökéletesen működik.

Mikor a csiszolással lépésről lépésre végig mentem a különböző csiszoló papírokon (durvától a finomig), akkor szoktam „fülelni és nagyokat nézni”.

Ez viccesen hangzik, de igazán fontos és mondom miért így csinálom.

4. Polírozás elött mindig ellenőrzők: nézek és fülelek

Én mindig két ellenőrzést végzek el, ami szerintem nagyon hasznos és másoknak is ajánlom, ha nem alkalmaznák.

Elsőként teljesen tisztára mosom a búrákat és szárazra törlőm.
Ez így néz ki.

A fényszórót polírozás előtt alaposan le szoktam mosni, majd szárazra törlöm, hogy lássam az apró hibákat, amiket ismét becsiszolok, ha szükséges.
A fényszórót polírozás előtt alaposan le szoktam mosni, majd szárazra törlöm, hogy lássam az apró hibákat, amiket ismét becsiszolok, ha szükséges.

Alaposan megnézem a felületet (5 centiről pedig jó a szemem)

A fényszóró felülete ilyenkor még matt a csiszolás miatt, de erre szolgál a polírozás, ami fokozatosan tűnteti el a karcokat, azért hogy a sima felület visszaadja a polikarbonát búra fényességét.

Szóval nem vicc, tényleg közelről szoktam ellenőrzni a fényszórót mielőtt kezdem a lámpa polírt
Szóval nem vicc, tényleg közelről szoktam ellenőrzni a fényszórót mielőtt kezdem a lámpa polírt

Közelről szépen látom a fényszóró búráján az egységes felületet. Ha teljesen homogén, akkor ismét alapos munkát végeztem.

Ha látok apró pici foltokat (úgy képzeld el mind egy kiszárad beázást a falon), akkor azokon a területeken újra csiszolom, ezt centinként végzem el.

Hogy miért vagyok ennyire alapos?

Azért, mert alapból ilyen típusú ember vagyok és mert a polírozás során ezek a kis foltok úgy is kijönnek, így a munkát így is úgy is elvégeznem.

A fülelés egy másik ügyes módszer, amit én mindig alkalmazok.

Mikor a „térképes” foltokat megkerestem és kicsiszóltam a lámpa felületén, akkor előveszek egy új csiszolópapírt és vizesen elkezdem lassan vízszintesen fentről lefelé haladva sávokban húzni. Mindig ügyelek arra, hogy egységesen haladjak.

Ezzel a mozdulat sorral jól ki lehet venni, hogy a felület még hol nem sima.

Teljesen más a hangja a csiszoló papír súrlódásának ott, ahol tökéletesen sima, mint ott, ahol még dolgoznom kell. Ennek az az oka, hogy a gépi csiszolás és a kézzel végzett csiszolásnál bármennyire is törekszem a tökéletes mozdulatokra teljesen egységes végeredményt nem lehet elérni.

Persze van, hogy sikerül, de a biztos az alaposság.

Ahol tökéletes a felület ott egy selymes halk csúszást lehet hallani nagyon halkan. Ahol még csiszolnom kell ott inkább súrlódást szoktam hallani, olyat, mint amikor az autómosás után a törlés során nem tiszta a vileda.

Arra mindig figyelnem kell, hogy mindig tiszta legyen a papír, a víz és a vödör.

Ha a fülelés és szemrevételezés során mindent rendben találok, akkor kezdem a fényszóró polírozását.

5. Az én fényszóró polírozó készletem: Én ezekkel dolgozom

Akik a fényezés szakmában dolgoznak, azok szintén ezeket az eszközöket használják.

Az én lámpa polírozó készletemben ezek vannak:
1. Csiszoló és polírozó gépek
2. Csiszoló papírok
3. Vágó padok és polírozó padok
4. Én ezeket a polírozó pasztákat használom
5. Kerámiával zárom a munkát

1. Csiszoló és polírozó gépek
• Rupes extenter 75mm polírozó csiszoló
• evoxa extenter 75mm csiszoló
(kép)

2. Csiszoló papírok

Száraz papírok (papír márka)
- 360 csiszoló
- 640 csiszoló

Vizes papírok (papírok)
- 800 csiszoló
- 1000 csiszoló
- 1500 csiszoló
- 2000 csiszoló
- 3000 csiszoló
(kép, kép, kép)

Nekem miért fontos a márka, milyen csiszoló papírt használok és miért? A csiszoló és polírozó gépekről kicsit később beszélek.

Én azért választom ezeket a csiszoló papírokat (márka és típus), mert megbízhatóak és tartósak. Több márkát kipróbáltam és nekem ezek váltak be. Amit tapasztaltam más márkáknál, hogy a korongok felülete hamar eltömődik. A hamar azt jelenti, hogy akár egy fél perc alatt.

(kép jó papír és eltömődött papír)

Amit tudnod kell, hogy a csiszoló korongokat nem lehet újra használni még mosás után sem, hiába beszélünk vizes korongról. Viszont az ilyen gyenge minőségű olcsó korongokkal nem lehet haladni és nagyon sok hulladék termelődik. A nem lehet haladni azt jelenti, hogy amikor csiszolok akkor a gyenge minőségű korongnál akár már 2x2 centis felület után tükörsimára tömődik a korong.

Ahogy én a weben láttam az olcsó korong 2-300 forint darabja, a jó minőségű pedig 5-700 forint.
(kép a korongról)

Egy teszt során kipróbáltam más márkát, aminek ez lett az eredménye:
Ez egy új Ford Focus. Az előkészületnél a sárga fátyol foltokat kellett elcsiszolni.

A gyengének látszó korongokkal nem haladtam semmit, mert pár másodperces használat után simára tömődött még 640-es korong is. Ezt a munkát közel 4 óra alatt tudtam befejezni.
(kép a ford-ról)

A másik probléma, amivel találkoztam a gyenge ragasztás. A vizes korongok esetében már a 3. vizezést követően a tépőzár elengedi magát és már 1000-es fordulaton is csúzliként repül le az evoxáról.

„Ez nagyon kiábrándító volt, de bevallom őszintén valami ilyesmire kalkuláltam mikor próbára megrendeltem.

A gyengébb minőségű alapanyagoknál az a bosszantó, hogy nagy küzdelem árán lehet talán elérni ugyanazt a minőséget.

Ami viszont még kellemetlenebb, hogy nem lehet tartani a megígért elkészülési időt.”


3. Vágó padok és polírozó padok A lámpa polírozás végéhez közeledve az igazi polírozási munkában a padok a legfontosabbak. Amiket eddig leírtam azok az előkészületi munkák voltak, hogy a polírozást szépen tudjam elvégezni.

Én 6 padot használok a polírozás során. A márkák, amikkel dolgozom pedig ezek. Amik nálam beváltak 2 vágó pad és 4 polír pad.

A vágó padokkal mindig a csiszolást és a karcolást tűntetem el. Ehhez természetesen a vágó durva polírpaszta kell. Ebből a hard cut-ot és a medium cut-ot használom.

Ez a neten köztudatban lépő „több lépcsős” polírozás.

A durvább karcok elpolírozása után jöhetnek a polír padok, amik már finomabbak folyamatok. Itt is van a hard, medium és soft pad. Én ezeket használom. Mindegyikhez szükséges a különböző finomságú polírpaszta.

A lépcsős polírozás során nem egy „húzásra” van szükség. Minden padot akár 5-10 percig is használni kell lámpánként, ez a fényszóró márkájától, állapotától és az előkészület alaposságától függ.

Ha nem emlékszel arra, amit egy hozzászóló írt az egyik postnál, akkor ismét becsatolom Neked:
„Nem bántásból mondom, de miért tart neked 3 órát a fényszóró polírozás?”

Szerintem már Te is tudod, hogy miért csinálom 3 órát a lámpa polírozást. Az igazi kérdés inkább az, hogy akkor Ő miért nem csinálja 3 órát a fényszóró polírozást? Milyen lépés vagy folyamatot hagy ki, hogy gyorsan végezzen.

Én ezeket a polírozó pasztákat használom Nincsen semmilyen titok, ezeket meglehet venni, de szaküzletekben. Én 6 pasztát használok. Két vágó padhoz szükséges pasztát és négy polír pasztát. Ezek nem OBI és nem Homasita termékek. Azok is nagyon jók, de nem ilyen munkára.

Az profi alapanyagok abban mások, hogy bírják az ipari munkát, nem okoznak sérüléseket a fényszórón. Még jobb márkák között is vannak különbségek. Én is sokat teszteltem és próbáltam és nekem ezek váltak be. Köztudatban a legismertebb a 3M polírpaszta. Egy falon ára 20-25 ezer forint. Nem kevés mennyiség, de nekem annyira nem váltak be.

A gyengébb polírpasztáknál a gond, hogy az összetétel elmarad a elvártól és sokkal tovább tart a kívánt minőség elérése, több időt és több anyagot kíván.

Az általam használt paszták nekem jól beváltak és megbízhatóak. A megbízhatóság alatt olyanra gondolok, hogy például a komoly polírozás során nem szárad ki a pad.

Ez azt jelenti, hogy a padon lévő polír hirtelen kiszárad és a búra felületébe a pad belemar és komoly hibát okoz a felületén. A felmelegítéstől csikókat marhat a pad a polikarbontába. Ezeket nehéz kicsiszolni, mert mélyek. Ilyen hibát nem okoz egy általam használt paszta. Ezeket évek alatt teszteltem le és nekem ezek váltak be.

Lényegében a polírozás lépcsőit végig járom és addig csinálom míg szerintem megfelelő nem lesz. Ez álltában belefér 3 órába. Mind a két lámpát végig kell polírozni alaposan és körültekintően. Itt nem lehet sem időt, sem anyagot spórolni.

Kerámiával zárom a munkát Amikor végeztem a polírozással kap egy alapos tisztítást, amivel letörlöm a vegyianyagokat. Ekkor eltűnnek a foltok és szép fényesek lesznek. Ilyenkor, ha kézzel végig húzom a kezem a búrán kellemes selymes a felület és szemmel látom a homogén felületet.

Ha minden megfelel, akkor kap kerámiabevonatot a fényszóró, hogy ellenálljon a külső behatásnak, fénynek, hőnek és UV-nak. Ez nem örök életű, de sokáig védi az új felületet. Én úgy tapasztaltam, hogy használattól és évszaktól függően 3-6 hónapig is védi a fényszórót.

Persze ezeket ipari lámpa polírozó készletek, amik költségesek és eredményesek. Az otthoni autó lámpa polírozás (wd40, szódabikarbóna, fogkrém és ecet) és a műhely szintű polír között vannak még azok a fényszóró polírozás készletek , amiket autósboltban lehet kapni.

A fentiak alapján a fényszóró polírozás 6+3 lépéssel lesz látványos és eredményes


Fényszóró polírozásra időpont foglalása:

Ha nálunk szeretnéd elvégeztetni a fényszóró polírozást, akkor telefonálj, kérj időpontot emailben vagy vagy gyere be a műhelyünkbe.



Hívj fel minket nyugodtan, ha fényszóró polírozásra van szükséged

A műhelyünk elérhetőségét itt:

(műhelyünk elérhetőségeink) itt találod.

Fényszóró polírozás – kattints, és varázsold újra tisztává autód látását (lámpáját)!
Szilágyi Tamás
Mű-Hege Kft.


u.i.: Remélem hasznos volt amiket most olvastál. Ha Te is nálunk szeretnéd megcsináltatni a fényszóró polírozást, akkor annak tényleg örülök és szívesen segítünk. Amit kérlek vegyél figyelembe, hogy tényleg sok a munkánk és folyamatosan igyekszünk mindenkinek segíteni.

Így amit tanácsolni tudok Neked, hogy telefonálj vagy írj nekünk e-mailt.

Érdekes és hasznos információk a fényszóró polírozásról:


Fényszóró sérülései:
Mire ad megoldást, és mire nem a fényszóró polírozás?

A fényszóró polírozás az autópolírozásra épül. Az alapvető cél és a felhasznált eszközök megegyeznek, azaz a felületet egyenletesre (homogénre) kell hozni. A homogén felülettől lesz fényes és hibamentes a fényszóró burája.

A leggyakoribb felületi sérüléseket többnyire külső tényezők okozzák:

  • UV hatások
  • Autómosás
  • Télen a jégkaparás
  • Erősfényerejű izzó
  • Erős téli folyadék, ha van fényszórómosó
  • Szerelési sérülések
  • Parkolási sérülések

A fényszóró búrán keletkezett sérülések kategóriái:


1. Felületi sérülés: lényegében esztétikai sérülés. Ilyenek a horzsolások, nem túl mély karcolások, illetve a homályok. A felületi sérülések esetén a fényszórón lévő védőbevonat sérül meg, aminek a szerkezete nem roncsolódik, azaz komolyabb (mikronmilliméter) felületi vastagságvesztés nem történik.
Fényszóró polírozás felületi sérülés. A fényszórón lévő lakk elsárgult az UV hatására és így a fényszóró homályos lett.

2. Mélyebb karcok és lakkroncsolódás:Ebben a fényszóró felületét nagyobb külső behatás éri. Ez lehet egy bokor ága a parkolóban, egy szerelési sérülés vagy éveken át tartó erős UV hatás. Ezekben az esetekben csak egy polírozás vagy egy lakkcsiszolás már nem ad elegendő megoldást. Ennek az az oka, hogy a fényszóró felülete erősen megsérült.
Fényszóró polírozás felületi sérülés lehet karcolás. A fényszórón lévő lakk megsérül, amitől apro karcok keletkeznek. Ezt csiszolással és majd polírozással lehet javítani

3. Repedések és törések:Érdemes megemlíteni azt a végleteket, amikor egy fényszórónak olyan sérülése van, amiben megreped a búra vagy akár ki is türik belőle egy darab. Ez a kategória a "törött fényszóró" kategória. Jellemzően kisebb koccanásoknál szokott előfordulni. Ránézésre komolyabb baja nincs a fényszórónak, de mégis megsérül.
Fényszóró polírozás felületi sérülés lehet repedés vagy törés. A fényszórón polikarbonát búrája elreped és így tönkremegy a fényszóró. Ezt javítani nem lehet

Ezekről bővebben itt lehet olvasni: fényszóró sérülések amelyekre megoldást ad a lámpa polírozás

Elsárgult, megmattult lámpával alig látni, ami a közúton is veszélyes lehet, de még a műszaki vizsgán okozhat meglepetést.

A probléma adott kérdés, hogy: lámpa polírozás vagy fényszórócsere a megoldás?

A fényszóró polírozás elengedhetetlen az autód esztétikájának és funkcionalitásának megőrzéséhez. De mit érdekel többet: a külső megjelenés vagy a biztonságos közlekedés?

Talán nyáron, amikor az éjszakák rövidebbek és az utak világosabbak, kevésbé veszik komolyan a lámpák állapotát azok, akik időben érnek haza. De ahogy beköszönt az ősz és korábban sötétedik, a lámpák fontossága csak nő.

Azonban nem csak az évszakok változása miatt fontos a fényszóró polírozása. A lámpák korróziója, oxidációja és karcossága is befolyásolhatja az autó megjelenését és a vezetés biztonságát. A karcos és matt fényszórók csökkentik a fényerejüket, csökkentve ezzel a látótávolságot és növelve a balesetek kockázatát.

A lámpa polírozása nem csak az autó esztétikáját javítja, hanem a biztonságot is növeli. És miért fizetnél az új fényszórókért, amikor a polírozás sokkal olcsóbb és gyorsabb megoldás lehet?

Ráadásul a fényszóró polírozás hosszú távon is megéri, mivel a lámpák védőrétege nem csak a megjelenésre, hanem a lámpák élettartamára is hatással van.

Nem érdemes kockáztatni a biztonságoddal és a látótávolságoddal.

Mi hogyan dolgozunk?
Fényszórók polírozása profi polírgéppel (6+3 lépés)


Nos, az első és legfontosabb, hogy a munka nem 10 perc, ahogy sok YouTube videó ígéri. Így ha minket választasz, akkor azzal kalkulálj, hogy aznap tudsz az autóért jönni. Ha reggel adod le az autót, akkor kora délután, ha délkörül, akkor pedig zárás környékén.

Közel 15 éve foglalkozom fényszóró polírozással, és még sosem volt szerencsém olyan munkához, ami akár 1 órán belül kész lett volna. Ennek több oka is van. Az egyik és legfontosabb az állapot. A búra ellenálló, és a rajta lévő sérülések mindegyike külön időt igényel, így varázslat nincsen, csak munka.

Nem túlzás, de egy átlagos búra felcsiszolása 30-60 perc. Ez egy darab. Miért? Mert ha nem így lenne, akkor az új autó fényszórója fél év használat után úgy nézne ki, mint egy 20 éves autó fényszórója. Így a reális munka 2-4 óra (min 6+3 lépés), ami általába beleférünk. Ez azért van így, mert alaposak vagyunk és minden kihozunk a fényszóróból.

Ez azt jelenti, hogy erre a munkára időt kell szánni. A munka során profi eszközöket használunk profi anyagokkal. Tudom, mindenki ezt mondja. De mi autófényezéssel foglalkozunk, és ebben a szakmában az OBI, Lidl, Aliexpress sajnos nem hozza a minimum szintet, így nálunk ilyet nem találsz.

Nálunk ilyen termékek vannak:

  • Menzerna
  • Koch
  • Carpro
  • Autosol
  • Soft99
  • 3M

Ezeket mások nem igen fogják ismerni, és ez azért van, mert a profi alapanyag kategóriába tartoznak, ami az autófényezésnél belépő szint.

Ha minket választasz, akkor mi ezekkel dolgozunk. Mivel mi is átlagáron dolgozunk (nézd meg az árakat), így velünk a komoly eszközök és alapanyagok felhasználását kapod fényezői színvonalon. Autófényezésben és polímertechnikában nagyon otthon vagyunk. Máshol ilyen nem igazán találsz.

Kérhetsz időpontot telfonon vagy e-mailben.

Általában 1-2 héten belül vannak időpontotk, érdemes érdeklődni, mert vannak menetközben időpont módosulások, amikre lecsaphatsz így hamar sorra kerülsz.

He leadtad az autót, akkor kapsz egy munkalpot, amin minden fontos adat rajta van. Ha készen vagyunk telefonálunk neked és jöhetsz is autóért. Tudsz készpénzzel és bankkártyával fizetni, amelyik Neked kényelmesebb.

Telefonálj vagy írj nekünk e-mailt és tetszeni fog a végeredmény!

A műanyag fényszórók elváltozásának oka elsősorban a napfény (UV, azaz ultraviola) sugárzása. Ezt még a felpattanó kövek és a rosszul megválasztott tisztítószerek is fokozhatják.

Az autók fényszórójának elhomályosodása számos tényezőnek köszönhető, de az egyik fő ok az UV sugárzás. Az UV sugárzás az autóknál nem csak a festéket kopatja, hanem a fényszóró polikarbonát borítását is. Ezenkívül a rosszul megválasztott tisztítószerek, valamint a felpattanó kövek is hozzájárulnak a fényszórók elhomályosodásához és károsodásához. A fényszóró polírozás lehet a megoldás a problémára, ami segíthet visszaállítani a fényszórók átlátszóságát és fényerejét, valamint biztonságosabbá tenni az éjszakai vezetést.

Amennyiben a fényszóró belseje nem öregedett el túlságosan, és a felülete nem repedt meg, akkor jobb megoldás a meglévő gyári fényszórók felületét polírozása.

Egy fényszóró csere főleg ha gyári 100 ezrekbe is kerülhet darabonként. És itt nem tértünk ki a Xenon, Bixexon, Led és adaptív fényszórók horrorisztikus áraira.

Az autók lámpabúráját általában magas hőmérsékleten, öntőformában készítik, majd egy ellenálló lakkréteggel vonják be, amelyet kemencében vagy speciális lámpával megkeményítenek a felületén.

Az autógyártók a fényszórók gyártása során különböző technológiákat alkalmaznak, amelyekkel a lehető legjobb teljesítményt érik el az autók számára.

Például, az egyik technológia a "műanyag injekció öntés", amelynek során a műanyag alapanyagot forró állapotban öntik be a formába, majd kihűlés után kiveszik. Ezzel a módszerrel nagyon precíz és pontos mérethatárokat lehet elérni a fényszórók esetében. Egy másik gyártási eljárás a "szénszálas fröccsöntés", ahol a fényszóró polikarbonát borítását szénszállal megerősített műanyagból készítik. Ez a módszer nagyon ellenálló fényszórókat eredményez, amelyek ellenállnak a sérüléseknek és a repedéseknek.

Továbbá, néhány autógyártó különleges bevonatokat alkalmaz a fényszórók borításán, amelyek védelmet nyújtanak az időjárás viszontagságai és az UV sugárzás ellen, és védik a fényszórókat az elhomályosodástól és a sárgulástól. Az autógyártók célja, hogy a fényszórók minél hatékonyabban teljesítsenek, és az ilyen technológiák alkalmazásával mindig igyekeznek fejleszteni az autók biztonságát és a vezetői élményt.

Na de miért szükséges a fényszóró polírozásra és mitől csúnyulnak el a felületek és mitől sárgul vissza a fényszóró búrája?

Az autók lámpabúráinak a legtöbbet az erős UV sugárzás árt, emellett okozhatják a lakkréteg kopását, meggyengülését a különféle kemikáliák és a környezeti hatások is. Ide soroljuk az autó tisztításához használt vegyszereket, az utazás során felkenődött bogarakat, felverődött kavicsokat és a hétköznapi szennyeződéseket is.

Van védelem az UV ellen, csak nem iagzán használják: "a megoldás a hinderált aminok"

Az erős UV sugárzás hatása az idővel előrehaladva számos műanyagtárgy elszíneződéséhez, törékenységéhez és repedések kialakulásához vezethet. Ez azért fontos, mert az UV sugárzás nem csak az autók lámpabúráit érinti, hanem számos egyéb műanyagtárgyat is.

Például, a kerti bútorok és a PVC tetők fedőrétege is ki vannak téve az erős UV sugárzás hatásának. A műanyag tárgyak megfelelő karbantartásával azonban elkerülhetők ezek a hatások. A legjobb megoldás az UV stabilizátorokkal kezelt műanyagok használata, amelyek megakadályozzák az UV sugárzás által okozott káros hatásokat.

Az UV-stabilizált műanyagok az évek során is megőrzik eredeti formájukat, színüket és szilárdságukat. Az UV-sugárzásnak kitett műanyagtárgyak polírozása is segíthet a meglévő károk enyhítésében. Polírozóanyagok és eszközök segítségével eltávolíthatók a karcolások és az elszíneződések, és a műanyag tárgyak újra életre kelhetnek.

"Az UV stabilizátorok olyan vegyületek, mint a hinderált aminok, a benzotriazolok vagy a benzofenonok, amelyek megakadályozzák az UV sugárzás által okozott káros hatásokat a műanyagokban. A legtöbb UV stabilizátor hozzáadása a műanyaghoz történik a gyártási folyamat során."

Az elsárgulás megelőzhető folyamatos védelemmel (különböző lakkok, waxok használata 2-3 havonta), azonban, ha nem figyelünk oda autónkra megfelelőképpen, a probléma elkerülhetetlen lesz. A fényszórók karcosodását mindemellett okozhatja a gyakori gépi autómosás ás a rossz módszerrel történő tisztítás, illetve maga az anyag is öregszik

Fényszóró polírozás otthon: leggyakoribb otthoni módszerek és technikák a lámpa polírozhoz

Fényszóró polírozás WD40 használatával: varázslatos csillogás

Sok helyen látható fényszóró polírozás trükk a WD40 használata. Ezzel a lámpabúra polírozás valóban áttetszőbbnek tűnhetnek a fényszóró búrája. Azonban a WD40-től nem változik meg a fényszóró felülete és nem fogja megszüntetni a karcokat és a homályosodás valódi okát.

Ha az autó fényszórója csak alig karcos és nincsenek rajta nagyobb megmattult foltok, sárgulás, fogjunk egy kis WD40-et és egy ronggyal vagy papírtörlővel dörzsöljük be vele alaposan a műanyagot.

Ez a tanács igen nagy butaság, mivel a WD40 egy olaj alapú spraj és semmit nem kell vele csinálni csak lefújni vele a kívánt felületet. Az olaj addig marad rajta, míg véglegesen le nem szárad róla. Akár étolajjal is be lehetne kenni, mert semmi különbség nincs a kettő között. A fényszóró polírozás WD40 használatával tehát nagyszerű alkalmi megoldás, ha csak pár napig szeretnénk látni egy fényes fényszórórót.

Bővebben itt: Fényszóró polírozó WD40

Fényszóró polírozás fogkrémmel vagy polírpasztával, esteleg szódabikarbónával


A fényszóró polírozás házilag fogkrém használatával is gyakori tanács. Egy 3M polírpaszta 1literes kiszerelése 17 ezer forint. A lámpáktól függően egy munka során akár 1 deci is elfogyhat egy fázisban, míg elérjük a tényleges eredményt.

A fogkrém nyilván olcsóbb, de nem polírpaszta. Dörzsöljük be az anyaggal a fényszóró felületét és polírozzuk a műanyagot kézzel, szivaccsal, vagy használjunk hozzá polírozógépet. A fogkrémes házi módszer népszerű, ám a mechanizmus hasonló ahhoz a hatáshoz, amit a fényszóró polírozás WD40 használatával.

Rövid távon széppé és áttetszőbb hatást kelt, de a végeredmény nem tartós.

Ennek egyszerű oka, hogy a polírpaszta teljesen más anyagból áll. Egy fogkrém nem képes az ipari lakkban semmilyen változást elérni, akárcsak a WD40. Ha ez így lenne, akkor 3-4 gépimosás után a gépi mosás és az autó fényezése is tönkremenne. Ezeket a lakkokat komoly több 15-20 éves igénybevételre tervezik, így ezek az otthoni technikák nem eredményeznek jelentős változást.

A szódabikarbóna, mint lámpa polírozás is felkapott lehetőség az interneten. Felhasználása, mint a fogkrémnek. A szódabikarbónához kevés víz kell, amit el kell keverni. Ha a massza "jónak tűnik" akkor azzal dörzsölik be a fényszórót. Véleményem szerint ezzel inkább összekarcoljuk a búrát. Ha így nézzük akkor a fogkrém már finomabb megoldás, de hát kinek mi a szimpatikus a youtube videói között.

Bővebben itt: Fényszóró polírozás szódabikarbóna