Ezen a weboldalon lámpa polírozásról, szakszerűen fényszóró polírozásról vagy általánosabban autó
lámpa polírozásról lesz szó.
Mi ezzel foglalkozunk és jó helyen jársz.
Ha nagyon hivatalosak akarunk lenni, akkor az így hangzik:
„A lámpa polírozás egy olyan folyamat, amely során a járművek lámpáinak felületét finom
csiszolóanyagokkal polírozzák, hogy eltávolítsák a kopást, a karcolásokat és az
elszíneződést.”
Most olyan információkról olvashatsz, amiket tényleg keresel a lámpa polírozás témában:
"Leírom Neked, hogy hogyan tudom rendbe rakni a fényszóródat és mit tudok belőle
kihozni."
Lehet megfordult a fejedben a fényszóró csere, mert már annyira rosszul néz ki a lámpád. Mivel ez a
megoldás tényleg drága (gyári OEM) és az utángyártott fényszórókat alapból elveted, akkor a fényszóró
polírozás egy tényleg jó megoldás.
Ez nem spórolás, hanem hatékonyság, ezen egy véleményen vagyunk.
„Azért telefonálok, mert a fényszóróm...”
Sokat beszélgetek az ügyfelekkel és két kategóriára szoktam leegyszerűsíteni a fényszóró polírozás
kérdését:
autólámpa polírozás: esztétika és a funkció
Az esztétikai kérdés érthetően a megjelenést jelenti. Ha régóta nálad van az autód vagy Te is újkora
óta használod, akkor hitelesen tudod elmesélni, hogy az évek alatt hogyan sárgult be, homályosodott
el, és hogyan keletkeztek rajta apró vagy nagyobb karcok.
Gyakran ezeket úgy szoktam említeni a beszélgetések során, hogy ez a autó fényszóró
természetes
amortizációja (a polikarbonát felületi eróziója).
Ha most vetted az autód, akkor előre szaladok és igen megtudom csinálni a lámpád, hogy az ne sárga,
hanem újra fényes és fehér legyen.
A lámpa polírozó eljárást gyakran autóvásárlás után, autó eladás elött vagy műszaki vizsga
elött szokott igazán aktuális lenni.
„Nem, nem Te tetted tönkre a fényszóród és nem miattad lett sárga és homályos a fényszóró búrája”
Igaz vannak autóápolási feladatok (autómosás, téli jégkaparás,... etc), amikkel fel lehet gyorsítani
azt a folyamatot (fényszóró természetes amortizációja), ami ide vezet. Tegyük félre a minőség
megítélésnek kérdését, mert az igen szubjektív.
Az, hogy Téged mi zavar és mi nem, az nem pénz kérdése, hanem egyedi preferencia, amin
keresztül eldöntöd, hogy hogyan néz ki az autód. Ez nem probléma, csak egy döntés, ami alapján
gondolkodunk.
Volt a műhelyünkben olyan 20 éves Toyota, aminek a piaci ára 500 ezer forint és volt olyan Mercedes,
ami 5 éves és 17 millió.
A két autó között az volt a különbség, hogy a Toyota Yaris tulaja
megcsináltatta a lámpáit, míg a Mercedes tulaját nem érdekelte, hogy a búra foltos és
homályos.
Mivel szakember vagyok és a saját autóimat is mindig megcsinálom, a barátokét és a családét is,
egyszerűen szeretem azt, ha valamit rendbe lehet tenni.
Az ügyfeleim 90% ebbe a kategóriába esik és igen Őket is zavarja, hogy a fényszóró sárga,
foltos, matt vagy karcos.
Hogy miért az itt olvasható (forrás):
kreszvaltozas.hu weboldalon bővebben olvashatunk, hogy miért fontos, hogy ne legyen foltos és
homályos a fényszórónk
A maradék 10%, ami másik kategória és a funkció kérdése. Nem kell szakembernek lenni, hogy ezt
a kérdést körbejárjuk. A fényszóró alapfeladata a világítás.
A Közúti Kódex (KRESZ) szerint nemcsak
nekünk kell látni, hanem minket is hasznos, ha mások látnak.
"Sötétben vagy szürkületben közúti távolsági fényszórót kell használni".
Amikor a naplemente után beköszönt az éjszaka, vagy amikor az időjárási viszonyok miatt a
látástávolság jelentősen csökken, akkor kötelező a közúti fényszóró használata. Ez segít a vezetőnek
jobban látni az utat és időben felismerni a veszélyeket.
"Az autópályán és autóúton mindig kötelező a fényszóró használata".
Az autópályán és autóúton mindig, nappal és éjszaka egyaránt kötelező a közúti a fényszóró
használata és nem elég a nappali menetfény.
Hogy miért nem elég a nappali menetfény az itt olvasható: police.hu miért kötelező a fényszóró használata
Az ilyen típusú utakon a nagy sebesség és az állandóan változó körülmények miatt fontos, hogy a
járművek láthatóak legyenek egymás számára. Sokaknak régen volt a KRESZ vizsga, már nekem is, de a
lényeg a száraz szövegből kiolvasható.
"A fényszórónak világítani kell és mindegy, hogy halogén, Xenon,
LED, Leser LED. A fényszóró felületének romlása hatással van a fény terjedésére, így rosszabb
lesz a
látási és láthatósági tulajdonság."
Ha még óvatosba is érintettük a szakmai témát, akkor egy rövid kitérésre érdemes megállni, ami akár
egy
TOTALCAR cikk is lehetne.
Műszaki vizsga gyakor buktatóiról itt a TOTALCAR oldalon lehet bővebben olvasni: PAPP TIBOR
és VÁLYI ISTVÁN cikke
"A vizsga olcsóbb, de megbukni rosszabb"
A fényszórók mattulása az autók műszaki vizsgájának már gyakori buktatója. A hosszabb
használat
során a fényszórókban megjelenő repedések és karcolások ronthatják a fénykibocsátást, ami veszélyt
jelenthet az éjszakai és a városon kívüli vezetés során.
Készült egy igen komoly tanulmány a témában. Ez a tanulmány bemutatja, hogy a fényszórók minősége és
a
helyes beállítás milyen mértékben befolyásolja a látás és a vezetés
biztonságát.
Michael J.
Flannagan, Anuj K. Pradhan, "Effects of Headlamp Beam Characteristics and Aim on Roadway Lighting
Performance", University of Michigan Transportation Research Institute, 2016.
Ezeket én is tapasztalom, amikor a fényszóró polírozásnak neki kezdek. Mivel a munkát ülve
fejmagasságban végzem, gyakran még azt sem látom, hogy van-e égő a lámpába, annyira rossz már a
lámpa felülete.
(Fotó infó: minden fotó a weboldalon óriási mínőségű, így nyugodtan nagyíts rá)
Ez nem csak minket zavar, hanem bizony a műszaki vizsgabázison dolgozó szakembereket is.
„És az autó tényleg megbukott a műszaki vizsgán a fényszóró miatt”
Jöhet ilyenkor az alkudozás és kérlelés, de sajnos sok esetben ez már a vizsga eredménye, amin
változtatni nem lehet. Az, hogy megbukott az autó, annyit jelent, hogy nem lett meghosszabbítva a
műszakija. Ha nem lett a végsőkig húzva a dolog, akkor még simán belefér egy időpontkérés a probléma
javítására. Ha viszont lejárt, akkor hivatalosan útvonal engedélyt lehet kérni a szervizbe.
Persze vannak olyan állomások, ahol igazán segítőkész szakemberek dolgoznak és kicsit kibújnak a
szakmai
szigor alól. Mielőtt beállna a vizsgáztatásra az autóval apró célzást tesz a lámpa minőségére és
kedvesen megkérdi, hogy biztos szeretne most vizsgáztatni?
Ha értjük a célzást, akkor érdemes odébbállni és rendbe rakni a lámpát.
És amire szakmailag és jogosan hivatkoznak a buktatás során:
A magyarországi műszaki vizsgán a fényszóró állapotára vonatkozó szabályozásokat a Közúti
Járművek
Közlekedésbiztonsági Követelményeiről szóló rendelet határozza meg. Az alábbiakban
összefoglalom
a fényszórókra vonatkozó legfontosabb előírásokat:
1.12. Fényszóró ellenőrző készülék, fényerősség mérésre alkalmas kivitelben, amely lehetővé teszi a fényszóróknak a gépjárművek fényszóró-beállításaira vonatkozó rendelkezések a gépjárművek és pótkocsijuk világító és fényjelző berendezéseinek felszerelésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló 1976. július 27-i 76/756/EGK tanácsi irányelv szerinti beállítását oly módon, hogy nappali fényben (a közvetlen napsugárzást nem számítva) a világos-sötét határ könnyen felismerhető legyen.
Fontos megjegyezni, hogy a műszaki vizsgával kapcsolatos részletes előírásokat rendszeresen
frissítik,
és a konkrét szabályok és követelmények változhatnak. Az aktuális szabályokról mindig érdemes
tájékozódni a Műszaki Vizsgaállomásoknál vagy más hivatalos forrásokon.
Bővebben itt olvasható: Miért bukhat meg a
fényszóró
miatt az autó a műszakivizsgán (Magyar Vizsgálóállomások és Vizsgabiztosok Szakmai
Testülete)
Ezekre hivatkozva bizony jó pár ügyfelünk járt pórul. Igazából önhibán kívül.
Hogy miért? Azt fontos leszögezni, hogy autó tulajdonosként azért nem kell tudni megítélni a
műszaki
állapotát a fényszórónak.
Hogy kell-e polírozni vagy sem azt egy szakembertől is meg lehet
kérdezni. Persze nehéz éles határokat húzni, de egy megismételt vizsga ára elegendő a fényszóró
polírozásra.
Ha nem tudod eldönteni, hogy kelle-e polírozni az autód fényszóróját, akkor nyugodtan
küldhetsz e-mailt és válaszként megírjuk, hogy a mi tapasztalataink alapján még
átmegy-e a műszaki vizsgán.
Most már tudod, hogy mi a probléma, akkor lássuk a megoldást.
Teljesen normális, ha nem ismered a fényszóró polírozást, mivel még sohasem volt rá szükséged.
Ez nem
baj, hiszen 10 ügyfélből 9 így kezdi, hogy:
„Hadd kérdezzem meg, hogy hogyan is néz ki ez a lámpa
polírozás?”
A fényszóró polírozás alapjai megegyeznek az autó polírozással. A különbség abban
rejlik, hogy gyakran egy sokkal durvább kiindulással kell kezdeni.
Ha nagyon hivatalosak akarunk lenni, akkor az így hangzik:
„A lámpa polírozás egy olyan folyamat, amely során a járművek lámpáinak felületét finom
csiszolóanyagokkal polírozzák, hogy eltávolítsák a kopást, a karcolásokat és az
elszíneződést.”
A lámpák általában műanyagból vagy üvegből készülnek, és az időjárás, a napfény és más tényezők
hatására fokozatosan elhalványulnak és elhomályosodnak.
Polírozni a műanyagot és az üveget is lehet, de az üveg polírozás egy speciális terület,
amivel
mi
nem foglalkozunk. Viszont az üveg polírozás lényegében ennyit jelent.
A karcolás eltávolítása az üveg felületéről a szilárd anyag sérülését igényli, amihez - a karcolás mélységétől függően - nagy keménységű szilícium-karbid bevonatú csiszolóhálóra van szükség. A kitűnő eredményhez a csiszolt területnek a karcolás mélypontjáig kell elérnie, továbbá, hogy elkerüljük a lencsésedést - szintén a karcolás mélységétől függően - egy szélesebb területet kell megcsiszolni (ami komoly gyakorlást igényel).Az üveg karcokról egy igen érdekes cikk olvasható itt: Totalcar - SIPOS ZOLTÁN
Ezt követően több lépésben, finomabb és finomabb szemcsés csiszolóanyagokat használva kell tökéletesíteni a felületet, végül pedig egy polírozó filccel és üveg-polír anyaggal lehet visszaállítani az üveg eredeti átlátszóságát.
Ezek a leggyakoribb kérdések, amikre válaszolnom kell. Spoiler következik: Én a
munka során a
márkát, típust, km-ert, évjáratot és a lámpa minőséget (OEM
vagy aftermarket) szoktam említeni, mert szerintem ezek a legfontosabb
tényezők.
A fenti folyamat lépései, a munka ideje és az általam alkalmazott technikák attól függenek,
hogy
milyen autóról van szó, mennyi kilométer van benne, milyen az állapota, illetve gyári vagy
utángyártott a fényszóró.
Gondolom, most azt kérded, hogy ezek mit is jelentenek a munka során?
A gyártók különböző anyagokat és eljárásokat alkalmaznak az autógyártásban, ez
nyilvánvalóan köztudott
tény. A fényszóró polírozásra nézve viszont ezt azt jelenti, hogy a fényszórón lévő
lakkréteg
mennyire
időtálló és ellenálló. Lényegében ezért lehet látni annyira különböző álapotú
fényszórókat és
nincsen egységes öregedési folyamat a fényszórókon.
Szakmai és technológiai kérdésekben a PPG EU SDS Reach - Hungary oldalán lehett tájékozódni a fényszóróknál használt lakkokrólMitől lesz sárga a fényszóró? (spoiler: elöregedő lakk réteg)
Ultraibolya (UV) védő lakkok az autóiparban: anyagtudományi perspektívák. A fényszóró felületén színtelen lakkokat kell használni. Bevonatuk ellenálló, selymesen vagy csillogóan fényes, kellemes tapintásúvá. A színtelen lakkok általában alkid-, akril-, vagy poliuretán gyanta bázisúak. A nitrólakkok inkább ipari használatra valók, mert gyors száradásuk miatt nehézkes a felhordásuk és az elpárolgó gőzei ellen intenzív elszívással kell védekezni.
A lakk száradás után összetételüktől függően matt-, selyem- és fényes bevonatot képeznek az alkatrészeken. A fényes és sima felületek mindenhol jól érvényesülnek, és a tisztításuk is könnyebb.
Az sem mindegy, hogy a lakkréteg bevonata az idők folyamán mennyire öregszik, azaz mennyire sárgul-e. Az alkid gyanta alapú olajlakkok eleve sárgás tónusúak és idővel fokozatosan elszíneződik a bevonatuk, és a fényük is megtörik.
Az akril és a poliuretán alapú lakkoknál ez alig vehető észre, bár ezek is "érnek". Külső igénybevételhez csak UV- és időjárásálló és rugalmas filmet adó lakkok alkalmazhatók.
Az elöregedett fényszórók polírozásánál lemarással, vagy csak csiszolással lehet a régi lakkréteget eltávolítani. A kétkomponensű lakkoknak ez utóbbi a jellegzetességük.
Ezek a típusú lakkok háromszor olyan tartósak, kemények mint a többi bevonó anyag, és a mechanikai hatásokkal szemben is igen ellenállók. Ezeket szélsőséges körülményeknek kitett felületek bevonásánál célszerű használni, mint az autó fényszóró védőbevonataként. Speciálisan modifikált lakkokat célszerű használni hozzájuk.
Egyszerűen fogalmazva a polírozás során mennyire kell küzdenem azért, hogy az évek
alatt tönkrement
felületet simára hozzam, hogy fényes és szép fehér legyen. A lakkot pont arra
terveszték, hogy
ellenálljon annak a külsőbehatásoknak, mint például a polírozásnak.
A munka sosem könnyű, hiszen pont arra
tervezték a lámpát, hogy ellenálljon a külső hatásoknak, így nekem is.
Lényegében 3 óra lámpa polírral kell helyrehoznom azt, amit a fényszóró évek
óta (10-15 év)
kapott az időjárástól. Ezért szoktam azt mondani, hogy 3-4 óra a lámpa
polírozás, mert
addig csinálom a lámpa polírozását,
míg ki nem tudom hozni belőle a legjobbat.
Sokszor mosolygok, amikor olvasom, hogy azt hirdetik hogy 1 óra alatt késze
van egy
fényszóró polírozás. Heti rendszerességel jönnek hozám, hogy már 2x polírozták és
mindig
visszasárgul.
"Nos ez pont a gyors polírozásnak az eredménye".
Lényegében felfényesítik a lámpa felületét durva pasztával magas fordulaton, amitől
fényesebb lesz,
de ez az eljárás nem távólítja el a sérüét lakk réteg azon részét, amitől a sárga foltok
és homályok
eltűnnek.
A műhely saját tulajdon és nem alkalmazott vagyok, így
csak a végeredményre koncentrálok és nem arra hogy a legtöbb fényszóró polírozást
csináljam meg egy nap
alatt.
A megtett kilométer nemcsak az autók műszaki állapotát határozzák meg, hatással vannak
az autó egészére.
Mondok egy egyszerű a példát, ami igen jól szemléltet.
Gondoljunk csak a cipőnkre. A sok séta, a sok igénybevétel, esőben, melegben és a
különböző terepeken
mind igénybe veszik a cipőnk tartósságát. A cipőnknek általában két része megy tönkre,
a sarka és igen a
cipőorra, ugyanez igaz a fényszórókra is, sőt a cipőnk orra az autónk fényszórója.
Vicces képzavar, de
jól szemléltető hasonlat. A fényszóró kapja egész évben a hideget, meleget, bogarakat,
kavicsokat,
vegyszeres mosást és persze a belső és külső hőt.
Egy sok kilométert futott autó (150-250 ezer km) fényszórója már sokat látott. A
fényszóró felülete
sok
kavicsot, hőt és vegyszert kaphatott (és UV-t), ami mind roncsolja a búra
felületét.
Én ezt úgy szoktam
ellenőrizni, hogy leguggolok és szépen ráhajolok a fényszóróra. Nekem jó a szemem, így
elég 20 centi
távolság is, persze előtte alaposan lemosom a lámpát.
Próbáld ki Te is!
Látni fogod a sok kilométer hatását a fényszóró felületi lakkján, a sok karcot, a
repedéseket, a
kavics felverődéseket és a szokásos sárgás fátyolréteget, amit a hő
okoz.
(Fotó infó: minden fotó a weboldalon óriási mínőségű, így nyugodtan nagyíts rá)
A több kilométer több igénybevételt eredményez és a végeredmény a fenti képen
látható.
Minél idősebb az autó, annál többet érte (üzemóra) a külső és belső környezeti
hatás.
Ezeket is szépen meglehet javítani, csak több időt kell ráfordítani és más
anyagokat és technikákat
kell alkalmaznom a polírozás során.
Szerintem a gyári lámpák minősége és tartóssága messze magasabb az utángyártott
fényszórókhoz képest,
hiába újak. A gyári fényszóró esetében ellenállóbb és lassabb az elváltozás
mértéke.
Amikor a lámpa polírozásokat csinálom, mindig ezt tapasztalom, hogy a
gyári fényszórórból sokkal
szebb végeredményt tudok kihozni (polírozás utánn fehérebb és fényesebb a
búra).
Az utángyártott lámpák
esetében gyorsabban és csúnyábban megy végbe ez a változás. Sokszor látom, hogy a
fényszóró
maximum 5 éves lehet a búrája mégis felér egy gyári 15 éves lámpával.
Tudom, hogy ezért kerül jó esetben harmadáron például egy TYC lámpa ennyibe, de
ezen azért mindig
elcsodálkozom. Rendszerint nemcsak a fényszóró felülete, hanem már a búra anyaga
(PC műanyag és nem
plexi) is
erodálódik.
Valio-Plastics Kft oldalán bővebben lehet olvasni a fényszóróknál felhasznált műanyagok tulajdonságairólMiből készül a fényszóró búrája és mi a különbség a polikarbonát és a plexi között?
A polikarbonát és a plexi (vagyis az akril), a műanyagok két népszerű típusa, melyek gyakran kerülnek felhasználásra optikai alkalmazásokban, mint például az autó fényszórók. Mindkettő tiszta, könnyen megmunkálható és rendkívül szilárd, viszont lényeges különbségek is akadnak közöttük.
A polikarbonát erősségét tekintve 17x ellenállóbb, mint a plexi, ami ideálissá teszi a fényszórók számára, mivel ezeknek gyakran ki kell állniuk különböző ütéseket és környezeti hatásokat. A polikarbonát emellett hőállóságában is felülmúlja a plexit, ezért a fényszórók magas hőtermelése esetén előnyösebb választás.
Az akril vagy plexi, természetesen karcállóbb, mint a polikarbonát, így hosszabb ideig őrzi meg eredeti megjelenését. Nagyon jó fényáteresztő képességgel rendelkezik és általában olcsóbb is, mint a polikarbonát. Azonban az akril kevésbé ellenálló az ütésekkel és a hőmérsékleti hatásokkal szemben is .
Tipikus jelensége a búran látható pár milliméteres vagy centi hosszúságú
függőleges csillogó mikró
repedések, ezek a búra anyagában keletkeznek és a csiszolás és lámpa polírozás
ezekere nincsen hatással,
mert ez a policarbonát anyagszerkezetében van.
(kép búra repedés)
Én úgy tapasztaltam az évek során, hogy a gyári fényszórókat sokkal később
kell polírozni és a
végeredmény is sokkal szebbek, mint az utángyártott lámpák
esetében.
Igazán egyszerűen leírva szerintem ezek határozzák meg leginkább a fényszóró
polírozó folyamatot, azaz
az időt, munkát és az alkalmazott technikát (és alapanyagot).
Akkor nézzük, hogy hogyan polírozom a lápákat, azaz munkafolyamat, technikák
és
alapanyagok.
• Előkészítem a fényszórót a polírozáshoz: A fényszórók felületét
vegyszerrel megtisztítom. Vegyi
szennyeződéseket, bogarakat, gyantákat alaposan eltávolítom, hogy lássam milyen
igazából a
felület.
Ha érdekel, hogy milyen speciális ipari tisztítószerek vannak az autólámpa polírozáshoz, akkor nézz körbe ezen az oldalon autobirodalom.hu, ahol minden profi cuccról lehet tájékozódni a dekontamináció témábanTaktikai tisztítás a lámpa polír előtt: szóval jöhet a "dekontamináció", azaz lakkfelület előkészítés a polírozáshoz
A folyamat következő lépcsőfoka a "dekontamináció", melynek során kiemelt figyelmet fordítunk a fényezett felületek nehéz szennyeződéseinek, úgymint kátrány, szállórozsda és gyanta maradványok eltávolítására.
A leghatékonyabb módszer e cél elérésére az autókozmetikai gyurma és speciális oldószerek használata, melyek kiválóan alkalmasak a makacs szennyeződések megszüntetésére.
- Alapos mosás több fázisban
- Kátrány oldás
- Szállórozsda eltávolítás
- Gyurmázás
Erre a műveletre részben mindig szükség van, hiszen mindig alaposan fel kell
mérnem a fényszóró álapotát a polír elött. Rendszerint azt tapasztalom,
hogy ha már sérült a lakk, vagy komoly karcolás van rajta, akkor elég az
általános vegyszeres tisztítás és nincs szükség a kátrány eltávólításhoz vagy
szállórozsda eltávolító szerekhez és gyurmákhoz, mert a csiszoló papírral
ezeket úgy is eltávólítom a csiszolás során.
• Az autó fényszóró buráját becsiszolom, ha úgy látom, hogy az
szükséges: A fényszórók felületét finom vizes
csiszolóanyagokkal p1000, p1500, p2000, p3000 papírokkal tudom csiszolni
vizes (SP, water proof jelölés, finom csiszolólapok hordozóanyagukra
jellemző a vízállóság), azaz előkészíteni, hogy
lejöjjenek a karcolások és a kopások.
A finomsági fokozatot a szemcseszám határozza meg, amely 1 mm2-re
esik. Tehát a szemcseméretet, vagyis a finomsági fokozatot ez a szám
adja meg.
A lámpa polírozás előkészülete során a lámpa felülete egyre simábbá válik,
aminél
mindig az a kitűzött cél, hogy tükörsima felületet érjek el. Minden
munkámnak ez az alapja.
Ha érdekel, hogy konkrétan milyen csiszolópapírokat használok a lámpa polírhoz, akkor nézd meg a Würth Magyarország weboldalán a webshopot (árak itt nincsenek csak technikai leírások)Milyen csiszolópapír kell a fényszóró polírozáshoz és miért: hordozóréteg, kötőanyaga, csiszolószemcsék (cirkon-korund, szintetikus korund és szilíciumkarbid)
Amikor a lámpát polírozom, mindig a megfelelő csiszolóanyag kiválasztása attól függ, hogy mely fázisában vagyok a csiszolásnak. A csiszolóanyagok választásánál szerintem három fő tényezőt kell figyelembe venni, ami garantálja a tökéletes fényszóró polírozást..
Milyen a lámpa polírozáshoz használt csiszoló papír hordozórétege (anyag), amelyre a szemcséket felviszik. A hordozóréteg lehet papír, cink-kloridos papír, gyapjú vagy szintetikus szövet stb. Mivel nagy igénybevételnek és mechanikai hatásoknak van kitéve a csiszolópapír a polírozás során, ezért nagy ellenálló képességgel kell rendelkeznie.
Az a saját véleményem, hogy a kötőanyag is fontos csiszolásnál. Ami lehet bőrenyv, gyanta vagy ragasztó. Ez a kötőanyag rögzíti a csiszolószemcséket a hordozóanyagra, és biztosítja a csiszolószemcsék tapadását. Minőségi kötőanyag esetén növekszik a csiszolóanyag teljesítőképessége, mivel szilárdan és rugalmasan tartja a hordozóanyagot, így fényszóró polírozás során nem lesz lakkégés vagy búrahólyagosodás.
A csiszolószemcsék alapanyaga meghatározza a fényszóró végső minőségét, azaz a fényességét. Ezek lehetnek cirkon-korund, szintetikus korund és szilíciumkarbid. A lámpa polírozásához mindig a szilíciumkarbid típusú csiszolópapírt használom.
• A lámpa polírozása: A polírozó pasztát használva a lámpák
felületét simára és fényesre
polírozom. Ezt mindig több fázisban csinálom lépésről-lépésre. Mindig több
keménységű, azaz finomságú
korongot (polír pad) használok a hozzátartozó polírpasztával, ez a
közismert többlépcsős fényszóró
polírozás.
Persze ezek a bevált és megszokott eljárások, amik mellett már vannak
egyéb "fényszóró felújító készletek (pl: Turtle wax fényszóró felújító készlet)", amik
nem a fényszóró polírozó kategória, de lehet velük javítani a lámpa búra
fényességét.
Akkor nézzük a részleteket és lássuk, hogy mi mit jelenet.
Elsőként mindig úgy kezdem a munkát, hogy az ügyféllel, azaz veled
átnézzem a fényszóródat. Megnézem az
állapotát, milyen a lámpa felülete, milyen maga a búra állapota és
milyen a fényszóró belseje.
Amiket tapasztalok a fényszóró polírozása elött (ezek a leggyakoribb
állapotok):
Ezekre megoldást mind megoldást ad a fényszóró
polírozás.
Lényegében csak az előkészületben vannak eltérések.
Az előkészületben azt kell eldöntenem, hogy a kézi és gépi csiszolás
milyen arányban alkalmazzam és
honnan induljon a szemcseszám. De ne szaladjunk elöre.
A beszélgetés során mindig elmondom, hogy a fényszóró épp milyen
állapotban van és honnan hova tudok
vele eljutni.
Sokan meglepődtök, hogy ez tényleg mennyire időigényes és aprólékos
munka és nem olyan, mint a YouTube
videókon.
Mikor mindent elmondtam mindig írok egy munkalapot, amin rögzítjük a
megbeszélteket. Mindig én veszem
fel a munkát és én is adom át.
Elsőként mindig egy alapos tisztítással kezdem. Az évek és a külső
hatások nyomot hagynak a
fényszóróródon. A fényezéshez szükséges speciális vegyszerrel
letisztítom a felület. Nem ez nem autó
sampon és nem is Clean üveg tisztító.
A lámpa búrát sokszor be kell csiszolnom. A lámpa felülete nem
homogén, apró sérülések vannak rajta,
amitől a fényesség megtörik és kialakulnak a mattulások, foltok és
fátyolok.
A munka során ezekből a csiszoló papírokból szoktam
választani:
- 360 szemcseszámú csiszoló (ritkán szükséges)
- 640 szemcseszámú csiszoló (előfordul)
- 800 szemcseszámú csiszoló (általában szükséges)
- 1000 szemcseszámú csiszoló (gyakori használat)
- 1500 szemcseszámú csiszoló (mindennapos)
- 2000 szemcseszámú csiszoló (mindig kell)
- 3000 szemcseszámú csiszoló (új autóknál szükséges)
Minél csúnyább a lámpa, annál durvább szemcsétől szoktam indulni.
Rendszerint úgy tapasztalom, hogy a
munka ideje általában hasonló.
Ha a durvábbról indulok, akkor értelemszerűen több lépcsőben
kell a csiszolást végeznem. Ha finommal
indulok, akkor pedig azzal kell több időt eltölteni az
eredményes hatás miatt.
(több csiszoló papíról kép)
Ezért végzek próba csiszolást. Ez megmondja, hogy milyen
állapotban van a lakk. Ha könnyen reagál a
finomszemcsés csiszolásra, akkor nincs szükség a durvább
csiszolópapírt használnom.
(kép kéne a csiszolásról)
A csiszolással a felület „szintbehozását” végzem, ami a nagyobb
sérülések lakk repedések, kavicsok és
karcok eltűntetését szolgálja, ez időigényes. Amikor csiszolók
gyakran ez viszi el az idő nagy részét.
Ezt a csiszolást több lépcsőben végzem el, hogy minden sérülést
meg tudjak szűntetni a fényszóró
felületén. Ezeket nem lehet „csak polírozással” eltűntetni.
Hiába néz ki jól a YouTube-on élőben ez nem
így van.
Az én bevált gyakorlatom a fényszóró becsiszolásra:
hogy addig kell az általam választott
csiszoló papírral csiszolnom, míg a sárga slift lé fehér nem
lesz, majd a fehér slift lé teljesen
átlátszóvá nem válik.
Ez a gyakorlati módszer tökéletesen működik.
Mikor a csiszolással lépésről lépésre végig mentem a
különböző csiszoló papírokon (durvától a
finomig), akkor szoktam „fülelni és nagyokat
nézni”.
Ez viccesen hangzik, de igazán fontos és mondom miért így
csinálom.
Én mindig két ellenőrzést végzek el, ami szerintem nagyon
hasznos és másoknak is ajánlom, ha nem
alkalmaznák.
Elsőként teljesen tisztára mosom a búrákat és szárazra
törlőm.
Ez így néz ki.
Alaposan megnézem a felületet (5 centiről pedig jó a
szemem)
A fényszóró felülete ilyenkor még matt a csiszolás miatt,
de erre szolgál a polírozás, ami fokozatosan
tűnteti el a karcokat, azért hogy a sima felület
visszaadja a polikarbonát búra fényességét.
Közelről szépen látom a fényszóró búráján az egységes
felületet. Ha teljesen homogén, akkor ismét alapos
munkát végeztem.
Ha látok apró pici foltokat (úgy képzeld el mind egy
kiszárad beázást a falon), akkor azokon a
területeken újra csiszolom, ezt centinként végzem
el.
Hogy miért vagyok ennyire alapos?
Azért, mert alapból ilyen típusú ember vagyok és mert a
polírozás során ezek a kis foltok úgy is
kijönnek, így a munkát így is úgy is elvégeznem.
A fülelés egy másik ügyes módszer, amit én mindig
alkalmazok.
Mikor a „térképes” foltokat megkerestem és kicsiszóltam
a lámpa felületén, akkor előveszek egy új
csiszolópapírt és vizesen elkezdem lassan vízszintesen
fentről lefelé haladva sávokban húzni. Mindig
ügyelek arra, hogy egységesen haladjak.
Ezzel a mozdulat sorral jól ki lehet venni, hogy a
felület még hol nem sima.
Teljesen más a hangja a csiszoló papír súrlódásának ott,
ahol tökéletesen sima, mint ott, ahol még
dolgoznom kell. Ennek az az oka, hogy a gépi csiszolás
és a kézzel végzett csiszolásnál bármennyire is
törekszem a tökéletes mozdulatokra teljesen egységes
végeredményt nem lehet elérni.
Persze van, hogy sikerül, de a biztos az
alaposság.
Ahol tökéletes a felület ott egy selymes halk csúszást
lehet hallani nagyon halkan. Ahol még csiszolnom
kell ott inkább súrlódást szoktam hallani, olyat, mint
amikor az autómosás után a törlés során nem
tiszta a vileda.
Arra mindig figyelnem kell, hogy mindig tiszta legyen a
papír, a víz és a vödör.
Ha a fülelés és szemrevételezés során mindent rendben
találok, akkor kezdem a fényszóró polírozását.
Akik a fényezés szakmában dolgoznak, azok szintén
ezeket az eszközöket használják.
Az én lámpa polírozó készletemben ezek vannak:
1. Csiszoló és polírozó gépek
2. Csiszoló papírok
3. Vágó padok és polírozó padok
4. Én ezeket a polírozó pasztákat használom
5. Kerámiával zárom a munkát
1. Csiszoló és polírozó gépek
• Rupes extenter 75mm polírozó csiszoló
• evoxa extenter 75mm csiszoló
(kép)
2. Csiszoló papírok
Száraz papírok (papír márka)
- 360 csiszoló
- 640 csiszoló
Vizes papírok (papírok)
- 800 csiszoló
- 1000 csiszoló
- 1500 csiszoló
- 2000 csiszoló
- 3000 csiszoló
(kép, kép, kép)
Nekem miért fontos a márka, milyen csiszoló papírt
használok és miért?
A csiszoló és polírozó gépekről kicsit később
beszélek.
Én azért választom ezeket a csiszoló papírokat (márka
és típus), mert megbízhatóak és tartósak. Több
márkát kipróbáltam és nekem ezek váltak be. Amit
tapasztaltam más márkáknál, hogy a korongok felülete
hamar eltömődik. A hamar azt jelenti, hogy akár egy
fél perc alatt.
(kép jó papír és eltömődött papír)
Amit tudnod kell, hogy a csiszoló korongokat nem lehet
újra használni még mosás után sem, hiába
beszélünk vizes korongról. Viszont az ilyen gyenge
minőségű olcsó korongokkal nem lehet haladni és
nagyon sok hulladék termelődik. A nem lehet haladni
azt jelenti, hogy amikor csiszolok akkor a gyenge
minőségű korongnál akár már 2x2 centis felület után
tükörsimára tömődik a korong.
Ahogy én a weben láttam az olcsó korong 2-300 forint
darabja, a jó minőségű pedig 5-700 forint.
(kép a korongról)
Egy teszt során kipróbáltam más márkát, aminek ez
lett az eredménye:
Ez egy új Ford Focus. Az előkészületnél a sárga fátyol
foltokat kellett elcsiszolni.
A gyengének látszó korongokkal nem haladtam semmit,
mert pár másodperces használat után simára tömődött
még 640-es korong is. Ezt a munkát közel 4 óra alatt
tudtam befejezni.
(kép a ford-ról)
A másik probléma, amivel találkoztam a gyenge
ragasztás. A vizes korongok esetében már a 3. vizezést
követően a tépőzár elengedi magát és már 1000-es
fordulaton is csúzliként repül le az evoxáról.
„Ez nagyon kiábrándító volt, de bevallom őszintén
valami ilyesmire kalkuláltam mikor próbára
megrendeltem.
A gyengébb minőségű alapanyagoknál az a bosszantó,
hogy nagy küzdelem árán lehet talán elérni ugyanazt
a minőséget.
Ami viszont még kellemetlenebb, hogy nem lehet
tartani a megígért elkészülési időt.”
3. Vágó padok és polírozó padok
A lámpa polírozás végéhez közeledve az igazi
polírozási munkában a padok a legfontosabbak. Amiket
eddig
leírtam azok az előkészületi munkák voltak, hogy a
polírozást szépen tudjam elvégezni.
Én 6 padot használok a polírozás során. A márkák,
amikkel dolgozom pedig ezek. Amik nálam beváltak 2
vágó pad és 4 polír pad.
A vágó padokkal mindig a csiszolást és a karcolást
tűntetem el. Ehhez természetesen a vágó durva
polírpaszta kell. Ebből a hard cut-ot és a medium
cut-ot használom.
Ez a neten köztudatban lépő „több lépcsős” polírozás.
A durvább karcok elpolírozása után jöhetnek a polír
padok, amik már finomabbak folyamatok. Itt is van a
hard, medium és soft pad. Én ezeket használom.
Mindegyikhez szükséges a különböző finomságú
polírpaszta.
A lépcsős polírozás során nem egy „húzásra” van
szükség. Minden padot akár 5-10 percig is használni
kell
lámpánként, ez a fényszóró márkájától, állapotától és
az előkészület alaposságától függ.
Ha nem emlékszel arra, amit egy hozzászóló írt az
egyik postnál, akkor ismét becsatolom Neked:
„Nem bántásból mondom, de miért tart neked 3 órát a
fényszóró polírozás?”
Szerintem már Te is tudod, hogy miért csinálom 3 órát
a lámpa polírozást. Az igazi kérdés inkább az,
hogy akkor Ő miért nem csinálja 3 órát a fényszóró
polírozást? Milyen lépés vagy folyamatot hagy ki,
hogy gyorsan végezzen.
Én ezeket a polírozó pasztákat használom
Nincsen semmilyen titok, ezeket meglehet venni, de
szaküzletekben. Én 6 pasztát használok. Két vágó
padhoz szükséges pasztát és négy polír pasztát. Ezek
nem OBI és nem Homasita termékek. Azok is nagyon
jók, de nem ilyen munkára.
Az profi alapanyagok abban mások, hogy bírják az ipari
munkát, nem okoznak sérüléseket a fényszórón. Még
jobb márkák között is vannak különbségek. Én is sokat
teszteltem és próbáltam és nekem ezek váltak be.
Köztudatban a legismertebb a 3M polírpaszta. Egy falon
ára 20-25 ezer forint. Nem kevés mennyiség, de
nekem annyira nem váltak be.
A gyengébb polírpasztáknál a gond, hogy az összetétel
elmarad a elvártól és sokkal tovább tart a kívánt
minőség elérése, több időt és több anyagot kíván.
Az általam használt paszták nekem jól beváltak és
megbízhatóak. A megbízhatóság alatt olyanra gondolok,
hogy például a komoly polírozás során nem szárad ki a
pad.
Ez azt jelenti, hogy a padon lévő polír hirtelen
kiszárad és a búra felületébe a pad belemar és komoly
hibát okoz a felületén. A felmelegítéstől csikókat
marhat a pad a polikarbontába. Ezeket nehéz
kicsiszolni, mert mélyek. Ilyen hibát nem okoz egy
általam használt paszta. Ezeket évek alatt teszteltem
le és nekem ezek váltak be.
Lényegében a polírozás lépcsőit végig járom és addig
csinálom míg szerintem megfelelő nem lesz. Ez
álltában belefér 3 órába. Mind a két lámpát végig kell
polírozni alaposan és körültekintően. Itt nem
lehet sem időt, sem anyagot spórolni.
Kerámiával zárom a munkát
Amikor végeztem a polírozással kap egy alapos
tisztítást, amivel letörlöm a vegyianyagokat. Ekkor
eltűnnek a foltok és szép fényesek lesznek. Ilyenkor,
ha kézzel végig húzom a kezem a búrán kellemes
selymes a felület és szemmel látom a homogén
felületet.
Ha minden megfelel, akkor kap kerámiabevonatot a
fényszóró, hogy ellenálljon a külső behatásnak,
fénynek, hőnek és UV-nak. Ez nem örök életű, de sokáig
védi az új felületet. Én úgy tapasztaltam, hogy
használattól és évszaktól függően 3-6 hónapig is védi
a fényszórót.
Persze ezeket ipari lámpa polírozó készletek, amik
költségesek és eredményesek. Az otthoni autó lámpa
polírozás (wd40, szódabikarbóna, fogkrém és ecet) és a
műhely szintű polír között vannak még azok a fényszóró
polírozás készletek , amiket autósboltban lehet
kapni.
Ha nálunk szeretnéd elvégeztetni a fényszóró polírozást, akkor telefonálj, kérj időpontot emailben vagy vagy gyere be a műhelyünkbe.
u.i.: Remélem hasznos volt amiket most olvastál. Ha
Te is nálunk szeretnéd megcsináltatni a fényszóró
polírozást, akkor
annak
tényleg örülök és szívesen segítünk. Amit kérlek
vegyél figyelembe, hogy tényleg sok a munkánk és
folyamatosan igyekszünk mindenkinek
segíteni.
Így amit tanácsolni tudok Neked, hogy telefonálj
vagy írj nekünk e-mailt.
A fényszóró polírozás az autópolírozásra épül. Az
alapvető cél és a felhasznált eszközök megegyeznek,
azaz a felületet egyenletesre (homogénre) kell hozni.
A homogén felülettől lesz fényes és hibamentes a
fényszóró burája.
A leggyakoribb felületi sérüléseket többnyire külső
tényezők okozzák:
1. Felületi sérülés: lényegében esztétikai
sérülés. Ilyenek a horzsolások, nem túl mély
karcolások,
illetve a homályok. A felületi sérülések esetén a
fényszórón lévő védőbevonat sérül meg, aminek a
szerkezete nem roncsolódik, azaz komolyabb
(mikronmilliméter) felületi vastagságvesztés nem
történik.
2. Mélyebb karcok és lakkroncsolódás:Ebben a
fényszóró felületét nagyobb külső behatás éri. Ez
lehet egy bokor ága a parkolóban, egy szerelési
sérülés vagy éveken át tartó erős UV hatás. Ezekben
az
esetekben csak egy polírozás vagy egy lakkcsiszolás
már nem ad elegendő megoldást. Ennek az az oka, hogy
a
fényszóró felülete erősen megsérült.
3. Repedések és törések:Érdemes megemlíteni
azt a végleteket, amikor egy fényszórónak olyan
sérülése van, amiben megreped a búra vagy akár ki is
türik belőle egy darab. Ez a kategória a "törött
fényszóró" kategória. Jellemzően kisebb
koccanásoknál szokott előfordulni. Ránézésre
komolyabb baja
nincs
a fényszórónak, de mégis megsérül.
Ezekről bővebben itt lehet olvasni:
fényszóró sérülések amelyekre
megoldást ad
a
lámpa polírozás
A fényszóró polírozás elengedhetetlen az autód
esztétikájának és funkcionalitásának
megőrzéséhez.
De mit érdekel többet: a külső megjelenés vagy a
biztonságos közlekedés?
Talán nyáron, amikor az éjszakák rövidebbek és az
utak világosabbak, kevésbé veszik komolyan a lámpák
állapotát azok, akik időben érnek haza. De ahogy
beköszönt az ősz és korábban sötétedik, a lámpák
fontossága csak nő.
Azonban nem csak az évszakok változása miatt fontos
a fényszóró polírozása. A lámpák korróziója,
oxidációja és karcossága is befolyásolhatja az autó
megjelenését és a vezetés biztonságát. A karcos és
matt fényszórók csökkentik a fényerejüket,
csökkentve ezzel a látótávolságot és növelve a
balesetek
kockázatát.
A lámpa polírozása nem csak az autó esztétikáját
javítja, hanem a biztonságot is növeli. És miért
fizetnél az új fényszórókért, amikor a polírozás
sokkal olcsóbb és gyorsabb megoldás lehet?
Ráadásul a fényszóró polírozás hosszú távon is
megéri, mivel a lámpák védőrétege nem csak a
megjelenésre, hanem a lámpák élettartamára is
hatással van.
Nem érdemes kockáztatni a biztonságoddal és a
látótávolságoddal.
Nos, az első és legfontosabb, hogy a munka nem 10
perc, ahogy sok YouTube videó ígéri. Így ha minket
választasz, akkor azzal kalkulálj, hogy aznap
tudsz az autóért jönni. Ha reggel adod le az
autót, akkor
kora délután, ha délkörül, akkor pedig zárás
környékén.
Közel 15 éve foglalkozom fényszóró
polírozással, és még sosem volt szerencsém
olyan munkához, ami
akár 1 órán belül kész lett volna. Ennek több oka
is van. Az egyik és legfontosabb az állapot. A
búra
ellenálló, és a rajta lévő sérülések mindegyike
külön időt igényel, így varázslat nincsen, csak
munka.
Nem túlzás, de egy átlagos búra felcsiszolása
30-60 perc. Ez egy darab. Miért? Mert ha nem
így
lenne, akkor az új autó fényszórója fél év
használat után úgy nézne ki, mint egy 20 éves autó
fényszórója. Így a reális munka 2-4 óra (min
6+3 lépés), ami általába beleférünk. Ez
azért van
így, mert alaposak vagyunk és minden kihozunk a
fényszóróból.
Ez azt jelenti, hogy erre a munkára időt kell
szánni. A munka során profi eszközöket használunk
profi
anyagokkal. Tudom, mindenki ezt mondja. De mi
autófényezéssel foglalkozunk, és ebben a
szakmában az
OBI, Lidl, Aliexpress sajnos nem hozza a minimum
szintet, így nálunk ilyet nem találsz.
Nálunk ilyen termékek vannak:
Ezeket mások nem igen fogják ismerni, és ez
azért van, mert a profi alapanyag kategóriába
tartoznak, ami
az autófényezésnél belépő szint.
Ha minket választasz, akkor mi ezekkel
dolgozunk. Mivel mi is átlagáron dolgozunk (nézd
meg az árakat),
így velünk a komoly eszközök és alapanyagok
felhasználását kapod fényezői színvonalon.
Autófényezésben
és polímertechnikában nagyon otthon vagyunk.
Máshol ilyen nem igazán találsz.
Kérhetsz időpontot telfonon vagy e-mailben.
Általában 1-2 héten belül vannak időpontotk,
érdemes érdeklődni, mert vannak
menetközben időpont
módosulások, amikre lecsaphatsz így hamar sorra
kerülsz.
He leadtad az autót, akkor kapsz egy munkalpot,
amin minden fontos adat rajta van. Ha készen
vagyunk
telefonálunk neked és jöhetsz is autóért. Tudsz
készpénzzel és bankkártyával fizetni, amelyik
Neked
kényelmesebb.
Telefonálj vagy írj nekünk e-mailt és
tetszeni fog a végeredmény!
Az autók fényszórójának elhomályosodása számos
tényezőnek köszönhető, de az egyik fő ok az
UV
sugárzás. Az UV sugárzás az autóknál nem
csak a festéket kopatja, hanem a fényszóró
polikarbonát
borítását is. Ezenkívül a rosszul
megválasztott tisztítószerek, valamint a
felpattanó
kövek
is hozzájárulnak a fényszórók elhomályosodásához
és károsodásához. A fényszóró polírozás lehet a
megoldás
a problémára, ami segíthet visszaállítani a
fényszórók átlátszóságát és fényerejét, valamint
biztonságosabbá tenni az éjszakai
vezetést.
Amennyiben a fényszóró belseje nem öregedett el
túlságosan, és a felülete nem repedt meg, akkor
jobb
megoldás a meglévő gyári fényszórók felületét
polírozása.
Egy fényszóró csere főleg ha gyári 100
ezrekbe is kerülhet darabonként. És itt
nem tértünk ki a
Xenon, Bixexon, Led és adaptív fényszórók
horrorisztikus áraira.
Az autók lámpabúráját általában magas
hőmérsékleten, öntőformában készítik, majd egy
ellenálló lakkréteggel vonják be, amelyet
kemencében vagy speciális lámpával
megkeményítenek a felületén.
Az autógyártók a fényszórók gyártása során
különböző technológiákat alkalmaznak,
amelyekkel a lehető
legjobb teljesítményt érik el az autók
számára.
Például, az egyik technológia a "műanyag
injekció öntés", amelynek során a műanyag
alapanyagot forró
állapotban öntik be a formába, majd kihűlés
után kiveszik. Ezzel a módszerrel nagyon
precíz és pontos
mérethatárokat lehet elérni a fényszórók
esetében. Egy másik gyártási eljárás a
"szénszálas
fröccsöntés", ahol a fényszóró polikarbonát
borítását szénszállal megerősített műanyagból
készítik. Ez a
módszer nagyon ellenálló fényszórókat
eredményez, amelyek ellenállnak a sérüléseknek
és a repedéseknek.
Továbbá, néhány autógyártó különleges
bevonatokat alkalmaz a fényszórók borításán,
amelyek védelmet
nyújtanak az időjárás viszontagságai és az UV
sugárzás ellen, és védik a fényszórókat az
elhomályosodástól és a sárgulástól. Az
autógyártók célja, hogy a fényszórók minél
hatékonyabban
teljesítsenek, és az ilyen technológiák
alkalmazásával mindig igyekeznek fejleszteni
az autók
biztonságát és a vezetői élményt.
Az autók lámpabúráinak a legtöbbet az
erős UV sugárzás árt, emellett okozhatják
a
lakkréteg kopását, meggyengülését a
különféle kemikáliák és a környezeti
hatások is.
Ide soroljuk az autó tisztításához használt
vegyszereket, az utazás során
felkenődött bogarakat, felverődött
kavicsokat és a hétköznapi szennyeződéseket
is.
Az erős UV sugárzás hatása az idővel
előrehaladva számos műanyagtárgy
elszíneződéséhez, törékenységéhez
és
repedések kialakulásához vezethet. Ez
azért fontos, mert az UV sugárzás nem csak
az autók lámpabúráit
érinti, hanem számos egyéb műanyagtárgyat
is.
Például, a kerti bútorok és a PVC tetők
fedőrétege is ki vannak téve az erős UV
sugárzás hatásának. A
műanyag tárgyak megfelelő karbantartásával
azonban elkerülhetők ezek a hatások. A
legjobb megoldás az UV
stabilizátorokkal kezelt műanyagok
használata, amelyek megakadályozzák az UV
sugárzás által okozott
káros
hatásokat.
Az UV-stabilizált műanyagok az évek során
is megőrzik eredeti formájukat, színüket
és szilárdságukat. Az
UV-sugárzásnak kitett műanyagtárgyak
polírozása is segíthet a meglévő károk
enyhítésében.
Polírozóanyagok
és eszközök segítségével eltávolíthatók a
karcolások és az elszíneződések, és a
műanyag tárgyak újra
életre kelhetnek.
"Az UV stabilizátorok olyan vegyületek,
mint a hinderált aminok, a
benzotriazolok vagy a
benzofenonok,
amelyek megakadályozzák az UV sugárzás
által okozott káros hatásokat a
műanyagokban. A legtöbb UV
stabilizátor hozzáadása a műanyaghoz
történik a gyártási folyamat
során."
Az elsárgulás megelőzhető folyamatos
védelemmel (különböző lakkok, waxok
használata
2-3 havonta), azonban, ha nem figyelünk
oda autónkra megfelelőképpen, a probléma
elkerülhetetlen lesz. A fényszórók
karcosodását mindemellett okozhatja a
gyakori
gépi autómosás ás a rossz módszerrel
történő tisztítás, illetve maga az anyag
is
öregszik
Sok helyen látható fényszóró polírozás
trükk a WD40 használata. Ezzel a lámpabúra
polírozás valóban áttetszőbbnek tűnhetnek
a fényszóró búrája. Azonban a WD40-től nem
változik meg a fényszóró felülete és nem
fogja megszüntetni a karcokat és a
homályosodás valódi okát.
Ha az autó fényszórója csak alig karcos
és nincsenek rajta nagyobb megmattult
foltok, sárgulás, fogjunk egy kis
WD40-et és egy ronggyal vagy
papírtörlővel
dörzsöljük be vele alaposan a
műanyagot.
Ez a tanács igen nagy butaság, mivel a WD40 egy olaj alapú spraj és semmit nem kell vele csinálni csak lefújni vele a kívánt felületet. Az olaj addig marad rajta, míg véglegesen le nem szárad róla. Akár étolajjal is be lehetne kenni, mert semmi különbség nincs a kettő között. A fényszóró polírozás WD40 használatával tehát nagyszerű alkalmi megoldás, ha csak pár napig szeretnénk látni egy fényes fényszórórót.
Bővebben itt: Fényszóró polírozó WD40
A fényszóró polírozás házilag fogkrém
használatával is gyakori tanács. Egy
3M polírpaszta 1literes kiszerelése
17 ezer forint. A
lámpáktól függően egy munka során akár 1
deci is elfogyhat egy fázisban, míg
elérjük a tényleges
eredményt.
A fogkrém nyilván olcsóbb, de nem
polírpaszta. Dörzsöljük be az
anyaggal a fényszóró felületét és
polírozzuk a műanyagot kézzel,
szivaccsal, vagy
használjunk hozzá polírozógépet. A
fogkrémes házi módszer
népszerű, ám a mechanizmus hasonló ahhoz
a hatáshoz, amit a fényszóró polírozás
WD40
használatával.
Rövid távon széppé és áttetszőbb hatást
kelt, de a
végeredmény nem tartós.
Ennek egyszerű oka, hogy a polírpaszta
teljesen más anyagból áll. Egy fogkrém
nem képes az ipari lakkban
semmilyen változást elérni, akárcsak a
WD40. Ha ez így lenne, akkor 3-4
gépimosás után a gépi mosás és
az
autó fényezése is tönkremenne. Ezeket a
lakkokat komoly több 15-20 éves
igénybevételre tervezik, így
ezek
az
otthoni technikák nem eredményeznek
jelentős változást.
A szódabikarbóna, mint lámpa
polírozás is felkapott lehetőség
az interneten. Felhasználása, mint
a fogkrémnek. A szódabikarbónához kevés
víz kell, amit el kell keverni. Ha a
massza "jónak tűnik" akkor
azzal dörzsölik be a fényszórót.
Véleményem szerint ezzel inkább
összekarcoljuk a búrát. Ha így nézzük
akkor a fogkrém már finomabb megoldás,
de hát kinek mi a szimpatikus a youtube
videói között.
Copyright © Minden jog fenntartva
Mű-Hege Kft. 2004-