Autófényező válaszol: autófényezés árak elemenként

Mitől függ egy karosszéria elem lefényezésének ára?

Ha nagyon egyszerű választ szeretnél, akkor az anyagfelhasználás és a ráfordított munkaidő kombinációja (és persze a műhely működési költségei). Ezek különbözőek műhelyenként, sőt szinte lehetetlen, hogy két műhely adottságai azonosak legyenek.

Ám van néhány közös szempont, amit mindenhol azonos súlyban vesznek számításba.

Az anyag felhasználásról bővebben lehet, hogy itt olvastál, és akkor már tudod, hogy a különböző elemek színre fújása eltérő előkészületet igényelhet.

Az, hogy mennyibe kerül a fényezés azt ezek a tényezők határozzák meg:

  1. új alkatrészt kell-e újra fényezni vagy egy bontott elemet kell átfesteni
  2. sérült, már átfényezett, vagy gyári a fényezendő elemről van szó
  3. mekkora a mérete, formája, anyaga, elhelyezkedése az autón, mi a színe az alkatrésznek (akril fényezés, metél vagy gyöngyház)

  4. *mennyi idős az autó (kell-e korrigálni a színt az autóhoz)

Azt Te is látod, hogy túlzottan egyszerű kérdés, hogy mennyibe kerül egy elem újra fényezése, de az ár ennél összetettebb és azt hiszem, aki telefonba vagy e-mailbe pontosan megmondja, az lehet személyesen fog Neked mást mondani.

Most nézzük részletesen, most beavatlak a szakmában...



Autófényezés kalkulátor: így számolj az árakkal

Nézzük a felsoroltakat konkrétan: példák a fényezés árát bebefolyásoló tényezőkre

Az új autóalkatrész fényezése mindig olcsóbb:
„a valóság nagyon más”

Elsőre lehet Te is azt gondolnád, hogy az új alkatrészt azonnal lehet fújni, hiszen semmi baja. Gyorsan elehet vele végezni, mert kevesebb előkészületet igényel a fényezés.

Mivel még sosem volt autón az új karosszéria alkatrész, akkor természetesen helyes a gondolat. Hisz mi baja lenne, azzal nem kell sokat cécózni. Ha így lenne, akkor ennek mi is örülnénk.

Akkor mi az amivel senki se számol új alkatrész fényezése setén?

Egy új karosszéria alkatrész esetében sok minden szóba jöhet, ami befolyásolja a fényezés menetét. Ahogy sok helyen írtuk, minden az előkészületen és a jó alapanyagon múlik. Ennek ellenére, nem mindegy a hozott anyag, még akkor sem, ha az gyári új alkatrész.

A gyártásból számos olyan hiba maradhat hátra, ami gondot jelent a fényezés során. Szabad szemmel gyakran nem is látszódnak ezek a hibák, ám ha figyelmen kívül hagyjuk ezeket az apróságokat, akkor a festés végén bizony sok meglepetés érhet minket. Olyan, mint tű a szénakazalban...

Mivel mindig alaposak vagyunk, így bizony néha olyan, mintha helyszínelnék és van, hogy még nagyító is előkerül. Ez persze precizitás kérdése. Az igényes munka nagyon széles skálán mozog, ám a fényezésben elengedhetetlen az erre való törekvés.


Fényezési hibák gyakori okai

Gyártási hibák, amik gondot jelenthetnek a fényezésben: Az alábbi hibák látványos fényezési hibákat tudnak okozni.

  • horzsolás az alkatrész felületén
  • perforációs csík a karosszéria élein
  • mikró horpadás a felületen
  • hajlás az alkatrész szerekezetében
  • anyaggyűrődés

Ezeknek a hibáknak a kijavításához gondosan kell eljárni. Minden egyes hibát külön-külön kell kijavítani. Ilyenkor az előírásnak megfelelően, sok csiszolás, gittelés (forma kialakítás), töltőanyag felvitel szükséges, azért hogy a tökéletes felületet kialakuljon.

Egy új alkatrész és egy bontott alkatrész fényezési előkészülete között óriási különbség nincsen. Ha tényleg mínőségi az új karosszéria eleme, akkor tény, hogy pár órát meg lehet spórolni, de nem érdemes erre alapozni, mert vannak hibák, amiket újrafényezés nélkül nem lehet helyrehozni. Mindenkinek érdeke a körültekintő előkészület. (nem éri meg 2x fényezni).

Az alaposság miatt gyakran az ellenőrzés és az előkészület viszi el a munka 70%-át.

A sok apró hiba kijavítása garantálja, hogy a gyári új alkatrész lefényezése tökéletes lesz és a végén megegyezik a gyári fényezés minőségével. A körültekintő előkészület hiányában az apró hibák rontják a végeredményt és így senkinek sem éri meg átadni a munkát.



Bontott karosszéria elemek újrafényezése

„Én minek fényeztessem le, lecserélem bontottra, sőt ugyanolyan olyan színűt veszek”

Karosszéria fényezés esetében általában a fényezésre azért van szükség, mert összetörik az autó. Persze esztétikai okok miatt is lehet fényeztetni (például, karcolások javítása miatt, fakó lakk miatt vagy rozsdásodás miatt), de inkább közúti figyelmetlenségek miatt kell egy autót megjavítani.

Az autó megjavítására általában két lehetőség áll rendelkezésre. A lakatolás (javítás) vagy a karosszéria elem cseréje.

Miért cseréljük le az alkatrészeket?
Jellemzően kisebb koccanások már elegendőek, ahhoz hogy karosszéria alkatrészt cserélni kelljen, aminek több oka van:

  • nem akarunk 1 centis gittet a festék alatt
  • nem akarunk aszimmetrikus falcokat a karosszéria javítás után
  • nem szeretnénk rozsdát az új fényezésen
  • nem szeretnék többet fizetni a munkáért, mint a csere alkatrészért
Ezek gyakran szóba kerülnek és mi mindig arra törekszünk, ami a legjobb végeredményt garantálja.

A bontott alkatrészek esetében van egy városi legenda, amit már mindenki hallott. És az, hogy színre veszek a bontóban, így nem kell fényeztetnem. Nos erről bővebben itt tudsz olvasni.

Röviden összefoglalva: a „veszek a bontóban színre” messze van a valóságtól

A bontott alkatrészek többsége karcos, kavicsos és nem ritka, hogy kisebb-nagyobb horpadások ékesítik. Ennek oka főleg a tárolás. A bontósok úgy vélekednek, hogy akkor jó ha pörög a készlet, tehát inkább típusra hirdetnek és nem színre. Az alkatrészek jelentős részében nem rögzítik és nem is igazán tudják a színkódot, mert „úgy is át lesz fényezve”.

Így a tárolás miatt egy bontott karosszéria elem előkészülete is nagy gondosságot igényel. Ezeknél inkább probléma a nagyon sok apró karc, ami a szállítás és mozgatás között keletkezik. Így a bontott alkatrészeket nem ritkán teljesen vissza kell csiszolni, hogy a tökéletes rétegrendet ki tudjuk alakítani.

Persze vaktyúk is talál szemet..., majd ki kell políroztatni

Ha valakinek szerencséje van és tényleg van egyezés a színkódban, akkor ott bizony azzal is számolni kell, hogy a lakk rétegen túl nyúló karcokat nem fogja a polírozás megoldani és a végeredmény ugyan az, hogy a tökéletes megjelenéshez, mindig újra kell fényeznünk az alkatrészt (még akkor is, ha a bontós azt mondja, hogy polírozás lejön).

Azt érdemes tényként kezelni, hogy ha színre van bontóban alkatrész, akkor az a tárolás miatt szinte mindig annyira karcos, hogy azt ritkán lehet felszerelni az autóra.

Ha az állapota mégis „hibátlan”, annak bizony lesz felára, pont azért mert nem kell átfényezni.



Sérült karosszéria fényezése
(volt már fújva vagy gyári fényezés?)

A fényezés végeredményét mindig az előkészület, azaz a fényezendő alkatrész minősége adja meg. Az igazi kihívás egy javított alkatrész fényezése jelenti. Sok esetben sérül az anyag szerkezete legyen szó fémről vagy műanyagról. Ilyenkor nem árt ha van kézügyesség.

A sérült alkatrészek esetében gyakori kérdés, hogy kell-e javítani a felületen (nem lehet kigittelni?), mekkora részt kell lefújni (nem lehetne csak ködölni?). Nos ezekre most megmondjuk a választ.

Mit is jelent a formavesztés? (ettől lesz nehéz a fényezés előkészítése)
A formavesztés nem más, mint a sérülések során anyag deformáció, azaz elveszti az alkatrész az eredeti formáját (dizájnját), amit lakatos munkával vagy műanyagjavítással lehet újra kialakítani. Fényezni csak a megfelelően javított alkatrészt lehet.

A fényező nem „képfaragó iparos”


„majd a fényező kigitteli...” (téves kép van a fejekben:)

Ezt nagyon sokszor hallottuk már, de még mindig nem tudjuk megunni. A fényezésben a gittet a milliméter töredékében kell mérni. A gitt alkalmazása a fényezésben egy réteg egy fázisban, aminek a felhasználása korlátozott.

Önálló formák kialakítására nem alkalmas, azaz anyag pótlásához nem lehet felhasználni.

Az egyengetett alkatrészeknél (fém karosszéria munka) elnagyolt méretezések vannak. A finom állítás többnyire az alkatrészek összerakása során megy végbe a fényezést követően. Természetesen ez nem vonatkozik a hegesztéssel rögzített elemekre, ahol tökéletes mérési pontossággal kell az illeszkedő alkatrészeket visszahelyezni a helyére.

Ha minden rendeben illeszkedik, csak utána tudjuk megkezdeni a fényezési műveleteket.

A fényezésnek nagy szerepe van az anyag védelmében (a rozsda gátlásban). Míg a műanyagoknál a porzárványok okozhatják a fényezési hibákat, addig a fém alkatrészek esetében a korrózió védelem jelenti a kihívást. A fém átmunkálása során az eredeti fényezés rétegei fellazulhatnak, amire nem lehet fényezni. Az ilyen felületek könnyen magukba szívják a párát, amiből pár hónap múlva rozsda pöttyök alakulnak ki.

A rozsda kialakulása azért van, mert a fém tiszta csiszolást követően gyári korrózió védelem sérül, aminek a pótlása a mi feladatunk.

A megmunkálás során kirajzolodó színkontraszt jól mutatja, hogy a sérült alkatrészek határain hiányzik a gyári korrózióvédő anyag. Ezt cink foszfát tartalmú anyaggal könnyedén tudjuk pótolni. Az olcsó fényezés esetében ennek a réteg kihagyása eredményezi a néhány hónap utáni átrozsdásodást.

Ennek megelőzéseképpen mindig kellő méretű felület előkészítése szükséges.Az alaposság mindig több időt és anyagot igényel.



Csak egy tenyérnyi rész kellene fújni (a ködölés a valóságban)„és szorozd meg 4x”

A valóság a fényezésben, hogy ha egy tenyérnyi fém alkatrész sérül, annak hozzávetőleg a 4x méretét kell eldolgozni, hogy az új festék felhordható legyen. A ködöléshez nem elég a sérült alkatrészt lefényezni. A tökéletes végeredményhez a rétegeket alaposan át kell dolgozni. Átmenetet kell képeznünk a régi és az új anyagok között.

A gittelésnek alap esetben ez a feladata. A rétegek között kialakítson egy tökéletes átmenetet.

Nem lehet (bár sokan csinálják) több milliméteres szint különbséget kialakítani gittből. Egy horpad elfedése nem helyes eljárás. Minden esetben a megfelelő alap kialakítására lehet fényezni.


Mire nem lehet fényezni?

  • horpadásra: a vastag gitt ha kiszáradt, akkor több hét múlva lereped
  • „púpra”: a széleken felhordott vastag gitt szintén lereped vagy pókhálósra törik
  • gittre-gittre és még több gittre: a gitt darabok levekben hullanak le a tapadás hiányában


Mire jó a gitt a fényezés előkészítésében?

A gitt felhasználásnak célja, hogy a fém és műanyag alkatrészek fényezése során a megmunkált felületet (kalapálás, hegesztés, csiszolás) nyomait lefedje. A gittel nem hozunk létre egy sarkot, egy nútot, egy kanyart vagy egy élt. Ezeket a hibákat a lakatosnak és a műanyagosnak kell az eredeti anyagok kialakítani. Egy lökhárítót műanyagból kell kidolgozni, míg egy sárvédőt fémből.

Az anyagvesztéseket vagy deformációkat sohasem szabad gittből kialakítani. A javított alkatrészek fényezésnek előkészülete, mindig más szakember munkájától függ.

A kollégáink évek óta dolgoznak együtt és nálunk már régóra megfelelő az összhang a fém, műanyag és fényezői szakmák között, így a gyakran előforduló fényezési hibák könnyen kiküszöbölhetőek.



Gyári fényezése van-e az alkatrésznek, vagy volt-e már fújva?

A gyári fényezés mára már teljesen robotizálása van, aminek a kivitelezése ipari szinten kívül lehetetlen, így sosem lehet mellőzni az emberi tényezőket. A gyári alkatrészek újra fényezésének számos oka lehet.

Minden fényező szeret eredeti fényezéssel dolgozni, mert garantálva van a minőségi előkészület. Ez azt jelenti, hogy nem kell tartani a gyenge minőségű alapanyagoktól, a helytelen rétegrendtől és a hanyag előkészülettől.

Ezeknek köszönhetően garantált a kiváló végeredmény, mert könnyen elkerülhetőek az olyan fényezési hibák

, mint a felmaródás, hólyagosodás, füller beesés és a többi. A gyári fényezés javítása mindig tökéletes végeredményt ad. (persze ehhez szükség van egy jó fényezőre). Ezzel szemben a már fényezett alkatrészek esetében sok meglepetéssel szoktunk találkozni.

Az olcsó fényezés gyakran könnyen megmutatkozik. Amikor havi szinten kell kalkulálni, hogy az alapanyagra 2 milliót vagy 1,5 millió forintot kell költeni, akkor gyakran előfordul, hogy inkább az olcsó alapanyagokat választják a műhelyek. Ennek viszont megvan a magveszélye.

A spórolás mindig nagyon veszélye...olcsó fényezés...
Az anyagkompatibilitás nagyon fontos a fényezésben. A rétegek kohézióját az adja meg, hogy tökéletes összhangban tapadnak össze az alapanyagok biztosítva a megfelelő alapot a színre fújáshoz. A meglepetés akkor jön, ha két anyag nem kompatibilis, ami gyakran előfordul a korábban már átfényezett
(vagy többször, akár 3x lefényezett) alkatrészeknél.

Mivel akár több száz márka és beszállító is létezhet, sajnos ránézésre nem lehet megállapítani, hogy ki mivel dolgozott. Vannak egyszerű, de mindre nem alkalmas, tesztelések, mint az oldószerérzékenység.



Hogyan ellenőrizzük a fényezést: jöhet a nitróhigitó, ami mindig megmondja, hogyan volt fújva az autód

A legrosszabb ami történhet a fényezés menetében, mikor több órányi munkálat és több réteg felhordása során kiderül, hogy egy korábbi fényezési réteg nem kompatibilis az általunk használt fényezési alapanyagokkal. Mivel maróhatású vegyi anyagokkal dolgozunk, így az anyag megmunkálást követően a száradási időszakban előfordulhat az anyagfelmaródása. Ez komoly fényezi hiba, ami miatt az egész munka kezdődhet elölről.

Itt érdemes megemlíteni, hogy ez nem a tulajdonos hibája és sajnos mi sem látjuk elölre. Ugyanakkor ezt nem róhatjuk fel a tulajdonosnak sem. Egy ilyen felmaródásnak rendszerint az az oka, hogy a gyártó által előírta hígító nem kompatibilis a korábbi fényezés során alkalmazott segédanyaggal. Ilyenkor a rétegek felhólyagosodnak és az egész munka kárba vész.

Ezt könnyen tudjuk ellenőrizni és mindig alkalmaznunk kell.

A fényezendő karosszéria elemet az átmunkálás során addig csiszoljuk géppel, míg az összes réteg láthatóvá nem válik, azaz kirajzolódnak a korábbi fényezés rétegei. Ekkor egy tiszta nitróhigítóval megpróbáljuk átáztatni. Ha az anyagok nem puhulnak fel, azaz nem lesz „felbőrösödés”, akkor stabil és jó mínőségű alapról beszélünk.

Ha látható lesz, hogy a rétegek rugalmasak lesznek, olyan mind a radírgumi, akkor az egész alkatrészt teljes egészében vissza kell csiszolni teljesen tiszta felületre és az egész fényezési folyamat az alapokról indul.

Ezzel a veszéllyel mindig számolnunk kell.

Gyári fényezés esetében ezt soha nem fordulhat elő. Így érhető, hogy a fényezők miért kedvelik a gyári eredeti fényezést.



Mekkora a mérete, formája, anyaga, elhelyezkedése az autón és mi a színe?

A címet olvasva Te is érzed, hogy az fényezési alapanyagoknak nagy a jelentősége.

Rögtön egy egyszerű példa:

A színekből mondjuk az egyszerűség kedvéért végtelen számú variáció készíthető el. A különböző színek különböző árakon vannak. Érdekes igaz?

A színkeverés gyémántja: a piros szín

Igen ez bizony így van. Képzeld, hogy 5liter piros festék árából már meg tudnád vásárolni azt a 2000-es évjáratú Suzuki Swiftet, amit leszeretél fújatni. Ez nem sarkalatos példa, sőt ez bizony a valóság.

Sok féle szín van, amik különböző összetételűek. A színkeverés nem könnyű szakma és itt többet is olvashatsz róla. A megfelelő végeredményhez, azaz a fedő festékhez tökéletes színkeverés kell, ami nagyon időigényes. Jellemzően nagy ártartományban mozognak az alap festékek.

Egy festék fal, amely tartalmazza az összes alap színt 5 millió forintól indul. De a pénz nem minden.

Attól, hogy jó a festék és rendelkezésre áll minden anyag még hiányzik a szakember és a tévedhetetlen tényező az emberi szem. Az, hogy jó legyen a szín sok aprólékos munka eredménye.

Ahogy több helyen olvashattad egy autó fényezése sok féle lehet, ami egyszerűen az alábbiaktól függ:

  • autó márka
  • autó típusa
  • gyártási év
  • gyártási hely
  • egyéb

Két teljesen azonos autó esetében is lehet meglepetés a színkeverésben, csak éppen elég ha más országban gyártották őket. Ilyenkor ne gondolja arra, hogy óriási kontraszt. Ne gondolj piros mellés sárgát. A színeltérés ilyenkor árnyalatokban mérhető, ami viszont természetes fénynél (napsütés) könnyen kirajzolódik.

Pedig a színkód majdnem ugyanaz, de a majdnem nem elég.

A festék ára jelentős a fényezés árában, de nem egyedüli tényező. Nem a drága festék a legjobb megoldás. Inkább a tapasztalat mondja meg, hogy melyik festék márkából jön ki a legjobban illő szín.

Sarkalatos példa volt a Suzuki Swift, de mégis életszerű, hogy a piros kikeverése az egyik legdrágább festékből lehetséges.

Akár 5x drágább is lehet egy festék ára, mint az átlag. A cél mindig a tökéletes szín kifújása.

A fényezendő karosszéria elem mérete: "nagyobb méret több anyag és több idő". Azzal Te is biztos egyetértesz, hogy minél nagyobb a fényezendő alkatrész annál több alapanyag és szükséges. Az sem mindegy, hogy leszerelhető az alkatrész vagy sem.

Mi akkor tudjuk tartani a 4 napos fényezési időt, ha hatékonyak vagyunk. Ehhez gondos napi és heti tervezés szükséges, hogy mikor mit fényezünk. Az előkészületre több száz négyzetméternyi hely áll rendelkezésre, de a fényező kamra (hiába van több) befogadó képessége korlátozott.

Egy fényező kamrába körülbelül 6-8 elem fér be. Autóból viszont csak 1 darab.

Így jelentős koordinációt igények egy karosszéria elem fényezésese, ha az nem leszerelhető. Egy sárvédő újrafújásához az egész autó kimaszkolása szükséges. Alaposan ki kell ragasztani minden részt, amit nem akarunk lefényezni. Ilyenkor egy apró hézag sem maradhat ki, mert a szálló festék könnyen eljut bárhová.

Egy autó kiragasztása akár 3-4 órát igényelhet és akár 20 méter ragasztó szalag is szükséges hozzá.

Mikor az autó kamrába kerül fényezést követően a száradásnak fontos szerepe van. Így a munka végeztével az autót nem lehet kivenni a kamrából. Szükség van egy természetes száradásra is.

Ilyenkor a többi alkatrész várakozik a fényezésre és a munka folyamat más részére kell koncentrálnunk. Ezért nincsen egy napos fényezés és ezért nem lehet kapkodni a munkával. Minden folyamatnak precízen kell zajlania, hogy minden ügyfél időben megkapja a tökéletes munkát.



*És végezetül: fényezés mesterfokon (régi autó fényezése)

Az hogy mi a régi elég relatív. Csak gondoljunk bele az autórestaurálásba. A fényezésben mindig kihívás marad a festék kikeverése. Hiába a drága alapanyag, a gondos előkészület és a legfejlettebb műhely, ha a fedő réteg, azaz a szín nem megfelelő. Egy „régebbi” autó mondjuk 15+ éves, már sokat látott fényezéssel rendelkezik. Azt már Te is tudod, hogy a festék csak színt ad és semminek képes ellenállni.

Ezek okozzák a legtöbb fényezési hibát:

  • szél,
  • hó,
  • eső,
  • nap (UV sugárzás),
  • kavicsfelverődés,
  • szomszéd gyerek labdája
  • bevasalókocsi a Spar parkolóban

Ezek ellen többnyire a lakk kemény rétege fog biztonságot adni, persze nem minden ellen. Ami igazi gond az nap UV sugárzása. Ez a külső hatás az, ami miatt egy szín képes elveszti tónusát, azaz a színét.

Erre szokták mondani például, hogy kifakult a színe, ami nem egyenlő azzal, hogy nem fényes és majd a polír segít rajta.

Ebben az estben gyakran fordul elő az, hogy az autó eredeti színkódja alapján kikevert festék nagyon nagy mértékben tér el az autó színétől. Ez alapesetben nem a színkeverő hibája, hiszen Ő a gyártó által előírt recept (kódok) alapján elkészíti a festéket.

„Meg tudnánk kicsit antikolni a fényezést?”

Nos ezt a mai napig nem tudjuk, hogy mit jelent. A gyártok sajnos nem rendelkeznek semmilyen technikai eljárással, ami reprodukálni tudja egy karosszéria fényezésének avulását. Persze vannak segítségek. Ilyen például a szín bemérés.

Egy szín bemérése sem tökéletes, hiába a legkorszerűbb gépezet. Egy festék kikeverése még mindig a legnagyobb kihívás és mindig szorosan együtt kell működni magával a fényezővel is. Hiába van két azonos festék, még akkor is lehet eltérés a lefényezett elemekben.

Elég ha fényezési folyamatban két fényező szakember vesz részt vagy épp elég, ha például kicserélik a fényező pisztolyt. Sok apró beállítás kell ahhoz, hogy a végeredmény szép legyen. Ilyenkor próba fényezéseket kell végezni és a festéket addig kell állítani plusz festékek adagolásával, míg a szín a legjobban illeszkedik az eredeti fényezéshez.

Ha idáig végig olvastad, akkor azt jelenti, hogy Téged is érdekel, hogy mitől és hogyan lehet szépen lefényezni az autód. Ezek mind szakmai dolgok, amiket kevés helyen fogsz olvasni, azonban abban nagyon hasznos számodra, hogy már tudod, hogy mennyi idő és mennyi költséggel jár az autófényezés.

Az autófényezés árakat részletesen itt találod. itt

Szilágyi Zoltán (műhelyvezető)
Mű-Hege Kft.


u.i.: Remélem hasznos volt amiket most olvastál. Ha Te is nálunk szeretnéd az autódat fényeztetni, akkor annak tényleg örülök és szívesen segítünk. Amit kérlek vegyél figyelembe, hogy tényleg sok a munkánk és folyamatosan igyekszünk mindenkinek segíteni.

Így amit tanácsolni tudok Neked, hogy telefonálj vagy írj nekünk e-mailt és röviden előzetesen megbeszéljük a fényezéssel kapcsolatos részleteket.



Lehet van még pár érdekesség a autófényezésről, amiket szívesen elolvasnál.

Szerintem ezek is érdekelhetnek: