Minek az autó fényezés?

Így spórold meg az autó festést, mondom a tuti trükköt

Az autófestés Szent Grálja: mindenki ezt (a színkódot) keresi... fényezési mítoszok nyomában

Létezik egy városi legenda, miszerint könnyen meg lehet úszni a fényezéssel járó bajlódásokat és költségeket. Sok ügyfelünk meséli, hogy évek óta, sőt volt aki évtizedek óta nem szorult rá, arra hogy az autóját fényezőhöz vigye. Ez vagy szerencse vagy nem, a lényeg, hogy nem mindenki jártas ezen a területen. Ilyenkor sokan fordulnak ismerőshöz segítségül, abban bízva, hogy gyors és hasznos tanácsot kap. Nos ez nem mindig sikerül.

Sokan mesélik, hogy hasznos tanácsként kapják azt barátoktól, hogy telefonálja körbe a bontósokat, mert biztos lesz alkatrész olyan alkatrész aminek a színe jó lesz neki és talán csak a festéket kell megpolírozni. Polírozni otthon pedig mindenki tud.


Mit tudsz megspórolni azzal, ha a fényezés helyett inkább bontóban vásárolsz?

  • elsőként az autó fényezést, mert nem kell az autót újra lefesteni
  • időt, mert nem kell várnom 4 napot arra, hogy az autóm elkészüljön
  • az autó fényezés árát, mert csak felszerelem a bontott alkatrésztż

Akkor most képzeljük, ahogy egy Tesco méretű csarnoknéban minden alkatrész be van csomagolva, minden alkatrész külön állványon van, hogy ne deformálódjon el és minden vonalkóddal van kategorizálva, márka, típus, évjárat, motor és a fényezés gyári színkódja szerint.

Nos a valóság nem ez és ha ilyen létezik, akkor az nem Magyarországon van. (a szakmán belül ilyenről még nem hallottunk)

A bontott alkatrészek rendszerint egy vidéki telken vannak vagy egy eldugott gyártelepen, ahol a helytakarékosság érdekében, minden létező alkatrészt a lehető legkisebb helyen próbálnak tárolni. Ez körülbelül úgy néz ki, mint a szalvéták a tartóban. Minden alkatrész egymásnak támasztva, összetolva, szélnek, napnak, hónak esőnek kitéve vannak.

Vigyázni sajnos nem fognak a bontott alkatrészekre, hiszen úgy is lefényezik őket. Ezeken az alkatrészeken ritkán segít a polírozás. Ha szerencséd van és tényleg lesz a Te autóddal színével megegyezző alkatrész, akkor néhány igen fontos tényezővel kalkulálj és mindjárt el is mondom, hogy miért.

Közel 16 éve foglalkozunk autójavítással és autófényezéssel és egy kezünkön meg tudjuk számolni, hogy mi hány alkalommal tudtunk beszerezni „színre” alkatrészt, amit fel is tudtunk szerelni. Az ilyen történetek gyakoriak és minden fényezőnek mosolyt csal az arcára, ha ez szóba kerül.

Nézzük a tényeket.


„Egy lökhárító, akár 3 évet is állhat a bontóban mire újra fényezik és felszerelik”

Te a fényezést akarod megspórolni,
a bontós pedig a tárolás költségét.

Mert drága a tárólás és mert ezek az alkatrészek fényezve vannak, így bírják a környezeti viszontagságokat. Ezzel szemben az olyan drága alkatrészek, mint a motor és az utastér nem bírják az ilyen zord körülményeket és így azok vannak fedett helyen.

Minél több alkatrész fér el egy helyen annál gazdaságosabb a bontó működése. Képzeld el, hogy vízszintes helyzetbe fektetve menni helyet foglalna el 10 db gépháztető.

A válasz sokat: például 15nm-et

Ezzel szemben a valóság bizony az, hogy egymásnak támasztva (állítva) 2nm helyet foglalnak. Erre jó példa, hogy általában minden bontott gépháztetőnek el van hajolva a sarka és ez pont azért van mert állítva tárolják őket.

Te feltennéd azt a gépháztetőt fényezés nélkül, ami hónapok óta a sarkán áll úgy, hogy a másik gépháztető nyitókarja rajta támaszkodik?

Mivel ezt olvasod és érdekel a fényezés, így gyanítom, hogy egy kavicsfelverődéstől teli karcos motorháztetőt nem raknál fel még akkor sem, ha az tényleg színkódra megegyezző lenne azzal, amit keresel. Ezzel kevesen vannak így. Az ilyen tárolástól elég sok fényezési sérülés alakul ki, aminek a javítása sokszor nem lehetséges. Jöjjön néhány példa.

Ezek a leggyakoribb fényezési sérülések:

  • a fényezés gyári, de be van horpadva (persze a horpadás javítás megoldja, csak az plusz pénz)
  • kavicsfelverődés és rozsda a fényezésen (a fényezés javítására csak az újra festés segít)
  • mély karcok (fel van szántva a festék) a lakkon és a festéken (a polírozás csak a lakkra jó, ha karc eléri a festéket, akkor fényezni kell)

Autófesték színkódok:
„meg tudhatnám, hogy pontosan mi az alkatrész színkódja?”


Persze, ha szerencséd van. Ebből adódóan, ha felhívsz egy bontóst, hogy milyen színű lökhárító van az autódhoz, arra az lesz a válasz, hogy valószínű. (örülni kell annak, hogy van-e és nem sérült) Lehet ez viccesen hangzik, de ez így van.

A színkódok megállapítása nem könnyű, ha az autóról már leszerelték. Egy színre kevert autófestéket pontos recept alapján készítik el. Ezt a színkódot egy táblán helyezik el, ami az autó különböző pontján található. Ezek mindig kellenek, ahhoz hogy az autó festék színkódját meg tudják adni a festék keverőnek.

Az autófesték színskála végtelen számú, így egy bontóban lévő alkatrész színének beazonosítása csak tippelés. A színkódot nem írták rá, akkor nagyon nehéz dolgunk van.

Egy márka, típus és évjárat esetében nagyon sok különböző színkód létezik, még akkor is ha szerinted mind a kettő sötét kék.

Mind a kettő sötét kék és mégis más: „B96P”

Egy 2010-es Honda civic Ufó sötét kék színkódjából 2 létezik, attól függően, hogy az Angliában készült vagy más országban. A kódban (saját szemünkkel láttuk) csak egy szám tér el és az pont elég, hogy a természetes fénynél (napsütés) az egyik kék, míg a másik lilára vált.

Ez óriási különbség és hidd el nagyon zavaróan néz ki (konkrét eset egy bontóban vásárólt alkatrész esetében).



Autó polírozás, autó karcolás javító stift, lepattogzott lakk javítása

Ha egy alkatrészt, nem kell fényezni, annak az ára sokkal, de sokkal magasabb lesz mint a többinek és annak az oka nem az, hogy megspórolod a fényezési költségeket. Ezen most lehet meglepődsz. Annak az az oka, hogy az autó amire felkerül nem veszít az értékéből, hiszen gyári sérülésmentes alkatrész kerül fel rá (persze, ha nem volt korábban átfényezve).

Az autókereskedőknél és az autójavítóknál egy gyári hibátlan fényezésű alkatrész sokat ér. Ez nagyban növeli az autó értékét. Ez a többlet költség bizonyos kereteken belül mindig megéri, hiszen az autó értékből sokkal többet lehet veszíteni ha mérhetően (rétegvastagság vizsgálat) törve volt, mint néhány karosszéria elemnek az újra fényezési költsége.

Bontott karosszéria alkatrészek árai (autófestés árak)

  • egy bontott gépháztető 30-40 ezer egy fényezés 30-40 ezer: összesen 60-80 ezer forint
  • egy bontott gépháztető színre: 100-120 ezer (azért mert ha megmérik gyári lesz a fényezése)

*Persze ebben van még egy plusz csavar

kapott hibátlan karosszéria alkatrészt szerelőjétől, amit csak fel kellett csavarozni. Örömben az üröm, hogy míg időt tényleg spóroltak, addig pénzt csak képletesen.


Itt a meglepetés: autó színkódja alapján vettem a neten,
na de mit?

(amikor gyári fényezésnek adják el...)


A netes vásárlás és külföldről rendelt bontott alkatrészek gyakran tartogatnak meglepetést. Nem ritka, hogy színkódra hirdetnek kicsit rejtőzködő bontósok. Persze felmerül benned a kérdés, hogy biztos autótolvajok lerakata és azért van ennyi jó alkatrész. Hogy ennek mennyire van valóság alapja, azt mindenkinek a saját fantáziájára bízzuk.

Egy jó alkatrész elbontásának számos valós oka lehet és íme néhány:

  • totálkáros autó elbontása: na de nem az egész autó tört össze, épp alkatrész is maradt rajta
  • teszt autók elbontása (elég ritka, inkább Allegro)
  • mínőségi hibák miatti selejtezés

Ilyenek vannak.

Viszont élni kell a gyanúperrel és ilyenkor mindig tegyük fel a kérdést, hogy attól hogy szín (színkód) alapján hirdeti az alkatrészt, az valójában eredeti fényezés vagy sem. Szóval, hogy mi volt az autó előélete az általában homályos és némi többlet energiát igényel a vásárlás. Körültekintően kell vásárolni, különben ráfizetés lesz a vége.



Így védekezz az átverés ellen (ha tudsz): fényezett alkatrészt csak személyesen szabad vásárolni


Ha van rálehetőséged akkor mindenképp mérd le az alkatrész rétegvastagságát. Biztos tudod, hogy fém esetében (vas és alumínium) működik. Műanyag és nem fém alkatrészek rétegvastagságát nem lehet megmérni. Ha neten vásáról valaki alkatrészt (pl: bontópláza. allegro, ebay), akkor mindenképp kell kérni tájékoztatást.

Mit kell keresned?

Gyári fényezés festék vastagság értéke: például „120mikron, na az a tuti”

Ez is olyan legenda, mint a színre alkatrész a bontóból. A realitás inkább egy sávban mozogó érték, ami inkább így festene.

Autófesték: a gyári fényezés rétegvastagság értéke: 80-160mikron vastagság

Ennek az az oka, hogy minden gyártó másképpen fényez. Különböző mennyiségű anyagot használnak fel, aminek számos oka van. Hogy hol mennyi a festék vastagsága az a következőktől is függhet:

  • milyen alkatrészről van szó: gépháztetőn mindig több a festég, mint egy ajtón
  • egy alkatrészen elterülő festék mennyiség: lejjebb mindig kevesebb a festék, mint feljebb
  • milyen a szín: hány rétegű a festék vagy milyen színű
  • autómárka, gyártási ország és gyártási év

Könnyed példa még, hogy köztudott, hogy az ázsiai autó márkák esetében az átlagtól kevesebb festéket alkalmaznak. Míg a német márkáknál mondjuk úgy, hogy nem fukarkodnak a mennyiséggel.


Akkor autó fényezőt keressünk vagy bontót?


Az autó színkódja alapján történő vásárlással tényleg megspórolható a fényezés, de nem annak a költsége. Egy igazán jó alkatrészhez, amit nem kell újra fényezni (például egy motorház tető), nagy szerencse kell és sok pénz. Mindig le kell mérni a fényezés vastagságát, mert attól, hogy színkód alapján hirdetnek, attól nem biztos, hogy az nem volt egyszer vagy akár többször is átfényezve. Egy fényező természetesen műszer nélkül is megmondja, de egy átlag ember alig veszi észre ennek a nyomait.

Persze neked ehhez nem kell értened és ezért nem kell rétegvastagság vizsgálót venned. Viszont érdemes számolnod ezzel a kockázattal, ami pénzben mérve nem kevés, ha mégis újra kell fényezni a bontott alkatrészt.

Mindenkinek magának kell mérlegelnie, azt hogy pár tízezer forint megspórolása megéri-e azt a kockázatot, hogy egy átfényezett vagy karcos alkatrészt szereljenek fel a több millió forintos autójára. Mi mindig azt valljuk, hogy egy autó fényezve volt azt nem jelent akkor tragédiát, hiszen számos oka lehet annak ha egy alkatrészt újra fújjunk.

A kérdés mindig az, hogy mennyi fog minket zavarni az, hogy úgy költünk pénzt, hogy a végeredmény nem lett tökéletes.

Így mindig maradéktalan megoldást tud adni, ha újrafényezünk egy alkatrészt.

Szilágyi Zoltán (műhelyvezető)
Mű-Hege Kft.


u.i.: Remélem hasznos volt amiket most olvastál. Ha Te is nálunk szeretnéd az autódat fényeztetni, akkor annak tényleg örülök és szívesen segítünk. Amit kérlek vegyél figyelembe, hogy tényleg sok a munkánk és folyamatosan igyekszünk mindenkinek segíteni.

Így amit tanácsolni tudok Neked, hogy telefonálj vagy írj nekünk e-mailt és röviden előzetesen megbeszéljük a fényezéssel kapcsolatos részleteket.



Lehet van még pár érdekesség a autófényezésről, amiket szívesen elolvasnál.

Szerintem ezek is érdekelhetnek: